Colruyt Group Smart Technics en Innovend gaan strategische samenwerking aan

Woensdag 22 februari 2023

Colruyt Group Smart Technics, het innovatieteam van de Belgische retailgroep, start een strategische samenwerking op met Innovend, een innovatieve Nederlandse aanbieder van onbemande verkoopsoplossingen. Deze samenwerking kadert in het geloof dat in die snel evoluerende markt van “24/7 point of sale oplossingen” samen veel sneller kan geschakeld worden dan alleen. Een eerste resultaat van een co-creatie van beide partners, een nieuwe Smart Fridge zal te bewonderen zijn op de EuroShop retailbeurs te Dusseldorf vanaf 27 februari.

Samen de trend zetten in snel veranderende markt

Smart Technics is een innovatieve startup binnen Colruyt Group, dat een breed scala van diensten aanbiedt, van engineering en projectbeheer tot het ontwerp en de uitvoering van technologische oplossingen, zowel voor de winkelomgeving als voor logistieke centra en productieactiviteiten van Colruyt Group. Dit innovatieteam werkt al een tijdje aan de technologie van alleenstaande slimme voorraadkasten. Deze zijn al bijna een jaar succesvol in gebruik bij de verschillende clubs van fitnessketen Jims en werden recent nog uitgerold in een modulaire opstelling specifiek voor bedrijfskantines, “Spar For You”.

Er werden al enkele belangrijke mijlpalen gerealiseerd om deze slimme technologie in een winkelcontext te introduceren, met het innovatieve winkelconcept van OKay Direct in Gent, en recent nog de nieuwe OKay Direct in Lennik (in containervorm). Kim Vancauwenberghe, algemeen directeur van Smart Technics: “Ook de komende tijd willen we verder inzetten op projecten die geënt zijn op die Automated Store. En sommige dingen doe je gewoon beter samen dan alleen. Daarom zijn we structurele gesprekken aangegaan met een voor ons heel complementaire speler om kennis te delen en zo tot een perfect product te kunnen komen.”

Innovend, een Nederlands innovatief techbedrijf actief in onbemande verkoopsoplossingen voor allerhande sectoren, wordt vanaf nu strategische partner voor het selfserviceverhaal. Het bedrijf biedt al sinds 2014 een compleet pallet aan onbemande oplossingen aan onder de naam Zuply, die als troef hebben modulair te zijn en onderling gecombineerd kunnen worden. Sander Sciarone, CEO van Innovend: “We zijn met die heel interessante markt meegegroeid en inmiddels actief in verschillende sectoren en landen. Door deze strategische samenwerking met de Colruyt Group creëren we een ijzersterk Belgisch-Nederlands innovatieplatform. Daardoor kunnen we samen nog verder vooroplopen en trendsetter zijn in die snel evoluerende markt. Het geeft ons toegang tot de retailmarkt en daarnaast kunnen onze bestaande distributie partners in verschillende EU-landen en recentelijk ook in US en Canada, daarvan meeprofiteren zodat we de innovaties snel kunnen opschalen”.

Een nieuwe shopervaring – “Made In Europe”

De strategische samenwerking houdt in dat er voortaan veel intensiever in co-creatie zal gewerkt worden: beide partijen willen zo de technologie én ervaring inbrengen voor het ontwikkelen van een optimaal product of dienst. Een eerste resultaat van die co-creatie zal vanaf 27 februari te zien zijn op in Dusseldorf op EuroShop, dé grootste retailbeurs van Europa: een nieuwe Smart Fridge.

De Smart Fridge is initieel erg gericht op voeding, maar door de opbouw is de oplossing in een andere vorm ook perfect inzetbaar in andere branches. Anders bij de traditionele vending machines biedt een dergelijke innovatieve oplossing nu veel meer een echte shopervaring, voor elke doelgroep en elke leeftijd, zonder beperking van openingstijden. Dankzij de modulaire opbouw is een dergelijke oplossing makkelijk in te passen in allerhande locaties. Er is daarnaast ook aandacht voor esthetiek – ze zien er ook echt heel mooi uit - en het digitale staat centraal. Bedoeling is dat de volgende ‘Spar For You’-oplossingen samen zullen worden gemaakt binnen dit concept.

Sander Sciarone besluit: “Er was meteen al een goede klik tussen de beide teams, en we zijn de voorbije tijd alleen maar meer bevestigd geweest in de overtuiging dat we zeer complementair zijn. Concreet betekent dat dat we samen gaan doorpakken op de oplossingen om ‘remote point of sales’ aan te bieden, zowel in B2B als B2C: schaalbaar, van kleine standalone tot grote winkels. We kunnen via een structurele samenwerking nu nog meer doelen naar een veel kortere time to market, en een grotere slagvaardigheid. There is more to come”.

In geval van vragen, aarzel niet contact op te nemen met