2 stadsformules van Colruyt Group vestigen zich samen aan de Louizalaan in Brussel

20ste Okay Compact en 2e Collect&Go walk-in zorgen voor winkelervaring op maat van de stadsklant

Vandaag openen Collect&Go walk-in en Okay Compact samen de deuren aan de Louizalaan in Brussel. Het nieuwe afhaalpunt van Collect&Go is gericht op stadsklanten die boodschappen vaker te voet of met de fiets doen. Collect&Go walk-in maakt een ruim assortiment van 15.000 producten toegankelijk voor de buurt. Okay Compact heeft met 3.000 producten alles voor de dagelijkse boodschappen en zet sterk in op vers. Met deze vestiging in hartje Brussel heeft Okay Compact zijn 20ste filiaal te pakken, een belangrijke mijlpaal in ambitieuze expansieplannen.

Collect&Go walk-in, de online boodschappendienst op maat van fietsers en voetgangers, opent vandaag de deuren aan de Louizalaan. De eerste walk-in opende 2 jaar geleden in Elsene, in de Amerikaansestraat (nummer 110) en verhuist nu naar de Louizalaan (306). Het stadsafhaalpunt van 47 m² is slim ingericht op maat van zachte weggebruikers. “In de Louizalaan mikken we op Brusselaars die te voet, met de fiets of de step boodschappen willen doen. Daarom bieden we in het afhaalpunt zelfs een uitleentrolley aan. Op die manier stimuleren we duurzame verplaatsingen en dragen we ons steentje bij tot meer zachte mobiliteit in de hoofdstad”, verduidelijkt Tom De Prater, verantwoordelijke voor Collect&Go. De opening van de winkel en het afhaalpunt zorgt voor 9 nieuwe jobs.

Twintig op de teller

De stadsformule Okay Compact neemt met de nieuwe vestiging van 400 m² aan de Louizalaan de vlucht vooruit. De formule bestaat sinds 2012 en de expansie kwam de afgelopen jaren in een stroomversnelling terecht. Okay Compact telt, inclusief deze nieuwe winkel, vandaag 7 filialen in Brussel. Daarnaast zijn er 6 in Antwerpen, 4 in Gent, 1 in Luik, 1 in Blankenberge en 1 in heimat Halle. Okay Compact wil jaarlijks een zestal nieuwe vestigingen openen en ziet potentieel voor 100 filialen in België. Met de huidige 20 vestigingen heeft het alvast een mooie mijlpaal bereikt.

Combiformule slaat aan

De combinatie Okay Compact en Collect&Go walk-in heeft z’n succes eerder al bewezen in Sint-Gillis. “Zo’n 40 % van onze klanten combineert het afhalen van hun wekelijkse boodschappen bij Collect&Go met een bezoek aan Okay Compact”, vertelt Tom De Prater, verantwoordelijke voor Collect&Go. “Het is duidelijk dat beide stadsformules elkaar kunnen versterken. We zijn dan ook actief op zoek naar nieuwe locaties waar we beide formules samen kunnen brengen.”

Collect&Go walk-in en Okay Compact vullen elkaar mooi aan qua assortiment. Klanten hebben bij Okay Compact de keuze uit 3.000 producten, met een focus op dagverse producten en on-the-go. Via Collect&Go walk-in krijgen ze toegang tot 9.000 Colruyt-producten tegen de laagste prijzen en 6.000 biologische en ecologische producten van Bio-Planet.

Duidelijke ambitie: stedelijk marktaandeel optrekken

Colruyt Group steekt z’n ambitie in de stad niet onder stoelen of banken. Christophe Dehandschutter, directeur van Okay: “We willen onze aanwezigheid in steden fors opdrijven. Alsmaar meer jongeren en jonge gezinnen vestigen zich in de stad. Het is voor ons belangrijk om in hun leefwereld en straatbeeld aanwezig te zijn.” Daarom focust Colruyt Group zich de komende 10 jaar op stedelijke expansie met prioriteit voor Brussel, Antwerpen en Gent. “We willen ons marktaandeel in de grote steden optrekken van ongeveer 20 % naar ons nationale gemiddelde van ruim 30 %.”

Een stedelijk actieplan ligt dan ook al klaar. Niet alleen staan er nieuwe Okay Compact-winkels op de planning. Ook Collect&Go wil het verschil maken en inzetten op zowel aanhuislevering als op meer afhaalpunten in steden; afhaalpunten waar ook zachte weggebruikers makkelijk hun weg naartoe vinden. Het ziet daarvoor zeker nog potentieel in Brussel, maar ook in andere steden. Daarnaast zet Collect&Go fors in op aanhuislevering. Het levert al aan huis in 16 van de 19 Brusselse gemeenten en kan zo 400.000 huishoudens bereiken.

Duurzaam in de stad ​

Colruyt Group hecht veel belang aan duurzaam bouwen, met een zo laag mogelijke milieu-impact. De winkel is helemaal vrij van fossiele brandstoffen en de milieuvriendelijke koeling stoot 90 % minder CO2 uit dan een traditionele koelinstallatie. Bovendien wordt de vrijgekomen warmte van de koeling gebruikt om de winkel te verwarmen. Energiezuinige ledlampen zorgen voor 30 % minder stroomverbruik. Verder zijn er 6 fietsparkeerplaatsen. Klanten van Collect&Go walk-in kunnen met hun fiets en step het afhaalpunt binnenrijden om hun tassen ter plekke te vullen.

Daarnaast besteden beide formules extra aandacht aan duurzame stadsmobiliteit. “Leveren in de stad vraagt extra investeringen in onze vrachtwagenvloot: kleinere trucks, aangepaste trailers, bakvrachtwagens zonder afzonderlijke trekker. Van die laatste hebben we er twee aangekocht, een elektrische en een op waterstof, zodat we ook in steden uitstootvrij kunnen leveren. Chauffeurs die in steden leveren, krijgen een aangepaste rijopleiding. We maken er ook een punt van om met beleidsmakers afspraken te maken rond mobiliteit en levervensters”, vertelt Christophe Dehandschutter, directeur van Okay.

Praktisch:

Waar? Louizalaan 306, 1050 Elsene

Wanneer?

• Walk-in afhaalpunt: Op maandag van 12 uur tot 19 uur. Dinsdag tot zaterdag van 8.30 uur tot 19 uur. Bio-Planet bestellingen kunnen vanaf 11 uur opgehaald worden.
  • Okay Compact is bovendien open op zondag van 8 tot 12 uur.

Hoe? Klanten plaatsen hun bestelling online, via de website of in de Xtra-app en kiezen daarbij voor het afhaalpunt ‘walk-in Elsene Louizalaan (walk-in)’. Ze kunnen hun boodschappen de dag nadien al afhalen op een zelfgekozen tijdstip. ​