Collect&Go opent afhaalpunt op maat van fietsers en voetgangers in Elsene

Woensdag 30 maart 2022

De online boodschappendienst van Colruyt Group opent vandaag een nieuw stadsconcept in Elsene: Collect&Go walk-in. Dit is het eerste afhaalpunt dat volledig is ingericht volgens de noden van een stadspubliek dat de boodschappen te voet of met de fiets komt ophalen. Fietsers kunnen binnenrijden in het afhaalpunt, klanten kunnen hun aankopen eenvoudig overladen in hun eigen tassen en ze kunnen ook gratis gebruik maken van een cargofiets. Collect&Go walk-in maakt een ruim assortiment van 15.000 producten toegankelijk voor de buurt en wordt de komende maanden uitgebreid getest. Woensdag 30 maart zet het afhaalpunt zijn deuren alvast wagenwijd open voor een gezellige apero met buurtbewoners.

Primeur voor Brussel

De Amerikaansestraat in Elsene heeft een primeur te pakken. De allereerste Collect&Go walk-in, een afhaalpunt op maat van fietsers en voetgangers, opent er vandaag de deuren. Klanten kunnen er terecht om hun boodschappen, die ze online besteld hebben via de website of app van Collect&Go, op te halen. Op die manier maakt Collect&Go het ruime assortiment van Colruyt Laagste Prijzen en Bio-Planet toegankelijker voor een stedelijk publiek. “De winkels van Colruyt Laagste Prijzen en Bio-Planet, en dus ook de aanpalende Collect&Go-afhaalpunten bevinden zich nu vooral aan de rand van de stad en zijn eerder gericht op klanten die met de wagen komen. Met Collect&Go walk-in richten we ons specifiek tot Brusselaars die te voet, met de fiets of de step boodschappen doen. Door ons te vestigen in hartje Elsene en ons afhaalpunt fiets- en voetgangersvriendelijk te maken, willen wij deze duurzame verplaatsingen stimuleren en zo ons steentje bijdragen tot meer zachte mobiliteit in de hoofdstad”, verduidelijkt Tom De Prater, verantwoordelijke voor Collect&Go.

“Dit initiatief ligt helemaal in de lijn van de doelstellingen van ons Gewestelijk Mobiliteitsplan Good Move dat stappen en fietsen wil aanmoedigen voor korte verplaatsingen in Brussel”, bevestigt Christophe Vanoerbeek, algemeen directeur van Brussel Mobiliteit. “Ongeveer 13% van de verplaatsingen van de Brusselaars gebeurt om boodschappen te doen. Mensen ertoe aanzetten om hun boodschappen op een duurzame manier te doen is dus essentieel om de levenskwaliteit in de stad te verbeteren. Brussel Mobiliteit promoot ook het gebruik van de bakfiets in Brussel. Zowel voor particulieren als professionals vormt dit een toekomstgerichte oplossing: de helft van de lichte goederen kan even gemakkelijk vervoerd worden met een bakfiets als met een auto of bestelwagen.”

Op maat van fietsers en voetgangers

Met een oppervlakte van 75 m² is Collect&Go walk-in een ruim afhaalpunt dat specifiek is ingericht voor klanten die te voet of met de fiets komen. Fietsers kunnen makkelijk binnenrijden in het afhaalpunt en hun fiets stallen terwijl ze de boodschappen inladen. Er is een recyclagepunt zodat klanten plastic en kartonnen verpakkingen kunnen achterlaten. Daarnaast zijn er handige roltafels voorzien waar klanten gebruik van kunnen maken om de boodschappen op hun eigen tempo over te laden in hun tassen, fietsmandjes of trolleys. Klanten kunnen in het afhaalpunt ook stoffen draagtassen, fietstassen en koeltassen kopen.

Verder staat er een cargofiets van Monkey Donkey gratis ter beschikking van de klanten. “Vanuit Collect&Go willen we het onze stedelijke klanten zo makkelijk mogelijk maken. Daarom zijn we een partnership aangegaan met Monkey Donkey, een deelplatform voor cargofietsen”, vertelt Tom De Prater. “Klanten die hun boodschappen komen afhalen in het afhaalpunt Châtelain kunnen gratis gebruik maken van een cargofiets om hun aankopen naar huis te brengen. Daarnaast zal een tweede cargofiets zijn vaste stalplaats hebben vlak voor het afhaalpunt. Die kan gebruikt worden door de buurtbewoners, weliswaar tegen betaling.”

Benjamin François, oprichter van Monkey Donkey, is heel enthousiast over de samenwerking met Collect&Go: “Wij willen een gamechanger zijn voor stedelijke mobiliteit. Ook supermarkten kunnen hier een belangrijke rol in spelen. Sommige Brusselaars gebruiken hun auto alleen om op zaterdag boodschappen te doen. Colruyt Group deelt onze innovatieve visie en onze wens om mee te bouwen aan ‘de stad van morgen’ en is daarom de ideale partner voor ons.”

Keuze uit 15.000 producten

Met dit nieuwe afhaalpunt in Elsene brengt Collect&Go het brede en gevarieerde assortiment van Colruyt Laagste Prijzen en Bio-Planet naar de wijk, en dat gecombineerd met de tijdswinst en het gemak van online boodschappen doen. “Een eerdere test in het stadscentrum waarbij een cargofiets de boodschappen naar het Flageyplein bracht, leerde ons dat stadsklanten nood hadden aan een ruimer aanbod”, zegt Tom De Prater.Dankzij Collect&Go walk-in hebben buurtbewoners nu toegang tot 9.000 producten tegen de laagste prijzen en tot 6.000 biologische en ecologische producten zonder dat ze daarvoor de wijk moeten verlaten of een wagen nodig hebben. ​

Ook het aanleveren van de goederen aan het afhaalpunt gebeurt op een duurzame en slimme manier. Zo worden de producten rondgehaald in de dichtstbijzijnde winkels, zijnde Colruyt Etterbeek en Bio-Planet Nossegem. “Voor Bio-Planet haken we in op bestaande transporten, vanuit Colruyt Etterbeek zal er meermaals per dag een fietskoerier boodschappen leveren in het afhaalpunt. We doen daarvoor beroep op een betrouwbare partner wiens cargofietsen zijn uitgerust met gekoelde containers met temperatuurcontrole. Zo blijft de koude ketting intact en blijft ook de kwaliteit van de verse en diepvriesproducten gewaarborgd”, besluit Tom De Prater. ​

Collect&Go walk-in praktisch:

• Waar? Amerikaansestraat 110, 1050 Elsene.
  • Wanneer? Elke werkdag van 8.30 tot 12.30 uur en van 16 tot 20 uur. Op zaterdag van 8.30 tot 13 uur.
  • Hoe? Klanten plaatsen hun bestelling online, via de website of app van Collect&Go, en kiezen daarbij voor het afhaalpunt ‘Elsene Châtelain’. Ze kunnen hun boodschappen de dag nadien al afhalen op een zelfgekozen tijdstip en betalen een servicekost van 5,95 euro.
  • Wie? De boodschappen worden met zorg rondgehaald in Colruyt Etterbeek en Bio-Planet Nossegem door ervaren medewerkers en nadien per fietskoerier tot in het afhaalpunt gebracht.