Collect&Go opent tweede walk-in afhaalpunt op maat van fietsers en voetgangers in Sint-Gillis

Maandag 27 februari 2023

De online boodschappendienst van Colruyt Group opent vandaag een nieuw stadsafhaalpunt ‘walk-in’ in Sint-Gillis. Het is het tweede, na Elsene, dat is ingericht volgens de noden van een stadspubliek dat de boodschappen te voet of met de fiets komt ophalen. Collect&Go walk-in deelt het gebouw met OKay Compact en maakt een ruim assortiment van 15.000 producten toegankelijk voor de buurt.

Tweede walk-in in Brussel

De tweede Collect&Go walk-in, een afhaalpunt op maat van fietsers en voetgangers, opent vandaag de deuren in Sint-Gillis. Klanten kunnen er terecht om hun boodschappen, die ze online besteld hebben via de website of app van Collect&Go, op te halen. Op die manier maakt Collect&Go het ruime assortiment van Colruyt Laagste Prijzen en Bio-Planet toegankelijker voor een stedelijk publiek, en dat gecombineerd met de tijdswinst en het gemak van online boodschappen doen. “Door ons te vestigen in Sint-Gillis, naast een eerste walk-in in Elsene, kunnen we nog meer Brusselaars bereiken die te voet, met de fiets of de step boodschappen willen doen. Op die manier stimuleren we duurzame verplaatsingen en dragen we ons steentje bij tot meer zachte mobiliteit in de hoofdstad”, verduidelijkt Tom De Prater, verantwoordelijke voor Collect&Go.

Met een oppervlakte van 25 m² is Collect&Go Sint-Gillis het kleinste afhaalpunt van de online boodschappendienst. Al is het wel slim ingericht op maat van zachte weggebruikers. Er is een recyclagepunt zodat klanten plastic en kartonnen verpakkingen kunnen achterlaten. Klanten kunnen in het afhaalpunt ook stoffen draagtassen, fietstassen en koeltassen kopen, of er zelfs een trolley lenen om hun boodschappen te vervoeren. Zo wil Collect&Go het de buurtbewoners makkelijker maken om de auto vaker te laten staan.

Twee onder één dak

Collect&Go walk-in deelt een pand met OKay Compact, een andere stadsformule van Colruyt Group, en komt er in de plaats van de vroegere eetcorner. “Bij Collect&Go zijn we op zoek naar locaties voor ons stadsconcept walk-in. Zo’n opportuniteit mochten we dus niet laten liggen”, zegt Tom De Prater, verantwoordelijke voor Collect&Go.

Bovendien vormt Collect&Go walk-in een mooie aanvulling op het assortiment van OKay Compact. Klanten hebben bij OKay Compact de keuze uit 4.000 producten, met een focus op dagverse producten en on-the-go. Terwijl ze via Collect&Go walk-in toegang krijgen tot 9.000 Colruyt-producten tegen de laagste prijzen en 6.000 biologische en ecologische producten van Bio-Planet. Door deze twee stadsformules te combineren kunnen klanten snel nog iets kopen én meteen de wekelijkse boodschappen oppikken, zonder dat ze daarvoor de buurt moeten verlaten of een wagen nodig hebben.

Terugblik op 1 jaar walk-in: nieuwe klanten, jonger publiek en zachtere mobiliteit

Eind maart 2022 opende Collect&Go zijn allereerste afhaalpunt op maat van een stadspubliek in Elsene. De resultaten en bevindingen van het eerste jaar bevestigen de sterktes van het stadsconcept walk-in. Uit een klantenbevraging bleken het ruime assortiment en de laagste prijzen de belangrijkste redenen om te kiezen voor walk-in, naast toegankelijkheid en tijdswinst. “De prijsstrategie van Colruyt is doorslaggevend in een duurdere stadsomgeving”, bevestigt Tom De Prater. “We merken ook dat de combinatie met het brede bio-assortiment aantrekkelijk is voor deze buurt. 1 op 5 klanten van Collect&Go walk-in koopt zowel producten van Bio-Planet als producten van Colruyt Laagste Prijzen.”

Met een kleiner type afhaalpunt leert Collect&Go de stadsconsumenten niet alleen beter kennen. Het trekt ook veel nieuwe klanten aan. Zo kreeg de online boodschappendienst in Elsene vaker jonge gezinnen, en ook jonge mensen zonder kinderen, over de vloer. Collect&Go heeft met het stadsconcept walk-in een sterke troefkaart in handen om een jonger, stedelijk publiek aan te trekken.

Een tweede belangrijke reden om gebruik te maken van walk-in, is toegankelijkheid. Klanten geven aan dat ze de service heel praktisch vinden omdat ze dichtbij wonen en ze de auto achterwege kunnen laten. Zo komt minstens 40 % van de klanten te voet de boodschappen oppikken en leggen ze daarbij gemiddeld meer dan 1 kilometer af. Opvallend: fietsende klanten besteden evenveel als wie met de wagen komt. Ze kopen in vergelijking iets meer verse producten. Wie de wagen neemt, koopt meer lang houdbare producten. Alleszins bewijzen fietsende klanten zo dat ze geen auto nodig hebben voor hun wekelijkse boodschappen.

“We kunnen alleen maar blij zijn met zo’n resultaten”, concludeert Tom De Prater. “Vooral het inzicht dat we met deze nieuwe stadsformule niet alleen nieuwe klanten aantrekken, maar er ook in slagen om van hen routineklanten te maken, stemt ons zeer tevreden. We willen in de toekomst dan ook nog andere walk-ins openen. Zeker in Brussel, maar ook in andere steden zien we daarvoor potentieel.”

Collect&Go walk-in praktisch:

• Waar? Waterloosesteenweg 87, 1060 Sint-Gillis
  • Wanneer? Op maandag van 12 uur tot 19 uur. Dinsdag tot zaterdag van 9 uur tot 19 uur. Bio-Planet bestellingen kunnen vanaf 12uur opgehaald worden.
  • Hoe? Klanten plaatsen hun bestelling online, via de website of app van Collect&Go, en kiezen daarbij voor het afhaalpunt ‘walk-in Sint-Gillis'. Ze kunnen hun boodschappen de dag nadien al afhalen op een zelfgekozen tijdstip en betalen een servicekost van 5,95 euro.
  • Wie? De boodschappen worden met zorg rondgehaald in Colruyt Etterbeek en Bio-Planet Ukkel door ervaren medewerkers en nadien op een duurzame manier tot in het afhaalpunt gebracht.