Vijfde generatie heropent op donderdag 3 februari nieuwe Spar Colruyt Group Achterbroek

Ilona Costermans neemt samen met schoonbroer Dennis de zaak over van haar ouders

Maandag 31 januari 2022

Op donderdag 3 februari opent Spar een nieuwe vestiging in het Kempische Achterbroek. Ilona Costermans en haar schoonbroer Dennis Dockx zullen de honneurs waarnemen als zaakvoerders van de winkel. Ze volgen Ilona’s ouders op en vormen zo maar liefst de vijfde generatie die hier aan het roer staat. In 2023 zal de winkel al 150 jaar bestaan, een prachtige mijlpaal. Dit is dus niet zomaar een buurtwinkel, in de Kalmthoutsesteenweg 381 te Kalmthout vind je een prachtig familiebedrijf. Door de jaren heen bleef de winkel groeien tot de huidige oppervlakte van 450 m2. Maar ook dat wordt nu te krap. De uitbaters wilden al een tijdje vernieuwen en stappen daarom mee in het volledig nieuwe concept van Spar Colruyt Group. De nadruk zal liggen op verse producten, een uitgebreide bakkerij-afdeling en milieutechnische verbeteringen. “Achterbroek is een groeiend dorp met jonge, dynamische mensen en daar willen wij op inspelen.”

Familiebedrijf met een geschiedenis

Dennis Dockx en Ilona Costermans zullen de honneurs waarnemen als zaakvoerders van Spar Achterbroek. Het duo kan beschikken over een team van 7 vaste werknemers waarvan de meesten afkomstig zijn uit Kalmthout, daar is Achterbroek een gehucht van. Dennis is de schoonbroer van Ilona, haar ouders runden de enige supermarkt in het dorp. Dat pand wordt afgebroken nadat de nieuwbouw is afgewerkt. “Mijn ouders Herman Costermans en Lydia Ribbens zijn al de 4de generatie van mijn familie die deze zaak uitbaat, maar binnenkort geven ze de fakkel door aan Dennis en mezelf”, aldus Ilona. “Nu we verder gaan met dit vernieuwde concept, zullen ze nog wel even in de buurt blijven om een oogje in het zeil te houden. Daar zijn we heel blij om, het hart en de ziel van onze familie zitten dan ook in deze winkel.” Wij willen Herman en Lydia alvast bedanken voor het prachtige werk dat ze jarenlang geleverd hebben!

Lekker vers

Afgelopen zomer gingen de werken van start. Deze duurden tot begin februari. De huidige buurtwinkel bleef open tot maandag 10 januari en sloot daarna de deuren om de nodige werken uit te voeren. Een kleine maand later, op donderdag 3 februari, zag de gloednieuwe Spar Achterbroek het licht. Maar waarin onderscheidt de nieuwe Spar-inrichting zich nu van het huidige concept? “Spar staat voor moderniteit. En da’s maar goed ook, Achterbroek is aan het verjongen. We vormen echt een bruisende gemeenschap”, vindt Dennis.

“De aandacht zal liggen op verse producten. Zo wordt al het vlees en de charcuterie ter plaatse versneden en verpakt. De traiteurafdeling met versbereide maaltijden zal heel uitgebreid zijn”, legt Ilona uit. “Maar da’s nog lang niet alles. Ook onze bakkerij wordt een stuk groter dan ze nu is, ons deeg zal rijzen in hypermoderne rijskasten en we gaan bakken in een rotatieoven. Dat laat ons toe om de klanten elke dag te voorzien van heerlijke koffiekoeken en verse pistolets. Daarnaast zal ook ons uitgebreide assortiment groenten en fruit een prominente plaats krijgen in de winkel.”

Ilona Costermans en haar schoonbroer Dennis Dockx

Duurzame inrichting, met oog voor het milieu

Spar Achterbroek is zeer begaan met het milieu. Zo worden alle koelingen gevoed vanuit een milieuvriendelijke CO2-installatie. Daarnaast wordt elke vorm van opgewekte warmte gerecupereerd om zowel de winkel zelf te verwarmen als ter verwarming van het sanitair water. In die milieucontext kan je ook hun lokale aanpak plaatsen. “We proberen de mate van transport zo beperkt mogelijk te houden”, zegt Dennis. “Hoe minder vrachtwagens op de baan, hoe beter voor onze planeet.”

Lokaal verankerd

Dat is natuurlijk niet de enige reden waarom we zoveel mogelijk met lokale lekkernijen werken. We runnen de winkel al zo lang en het doet ons veel deugd om plaatselijke ondernemers te steunen. Zo verkopen we yoghurt van een boerderij iets verderop, je vindt hier wenskaarten gemaakt door iemand uit het dorp, ons gamma bevat een lekker streekbiertje en zo is er nog veel meer”, besluit Dennis. “Dat de mensen het binnenkort maar zelf komen ontdekken. Om de opening te vieren, krijgen onze klanten een gratis fles prosecco als ze voor minstens € 35 inkopen doen. Laat dat een extra reden zijn om snel af te komen”, knipoogt Ilona.

Spar Achterbroek: Kalmthoutsesteenweg 381, 2920 Kalmthout

• Dennis Dockx, zelfstandig ondernemer Spar Achterbroek: Tel. 0496 22 32 73
  • Ilona Costermans, zelfstandig ondernemer Spar Achterbroek: Tel. 0495 34 15 65
  • Hanne Poppe, persverantwoordelijke van Colruyt Group: Tel.: +32 (0)2 363 55 45

Openingsuren Spar Achterbroek:
Maandag: 12h30 – 19h00
​Dinsdag tot vrijdag: 8h30 – 19h00
​Zaterdag: 8h30 – 18h
​Zon- en feestdagen: 8h00 – 12h30

Over Spar Colruyt Group
De meer dan 200 Spar-winkels zijn gezellige buurtsupermarkten, uitgebaat door vakbekwame zelfstandige ondernemers die met eigen accenten hun winkel uniek maken. Ze bevinden zich in dorps- of stadskernen en onderscheiden zich door hun verse producten, scherpe prijzen en de liefde voor lekker eten. De winkeloppervlakte varieert van 300 tot 1.200 m². Meer info op mijnspar.be

Over Retail Partners Colruyt Group
Retail Partners Colruyt Group is de licentiehouder van Spar Colruyt Group in België. Het werkt nauw samen met meer dan 200 zelfstandige Spar-ondernemers: naast toelevering is er een volledige ondersteuning en een uniek overlegmodel op basis van partnership. Daarnaast levert Retail Partners Colruyt Group ook verse producten en kruidenierswaren aan Alvo-winkels. De zelfstandigenorganisatie staat daarbij in voor de aankoop en het transport van de goederen en geeft advies over assortiment en promobeleid. Ten slotte zorgt Retail Partners Colruyt Group voor de toelevering aan 120 zelfstandige winkeliers, waaronder 31 Mini Markets. Meer info op retailpartnerscolruytgroup.be.