Vernieuwde OKay Weelde heropent de deuren na verbouwing met circulair gevelsysteem

Op woensdag 8 mei opent OKay Weelde opnieuw de deuren na twee maanden van verbouwingswerken. De winkel werd opgefrist volgens de stijl van de tweede generatie OKay-buurtsupermarkten. Dat betekent onder andere een nieuwe broodhoek, nieuwe diepvriezers en nieuwe kassa’s. Het is de eerste OKay gebouwd volgens een innovatief systeem zonder mortel, waardoor de gevelstenen later hergebruikt kunnen worden. Met dit testproject maakt Colruyt Group z’n engagement op het vlak van circulair bouwen waar.

Maandag 6 mei 2019

Fris en modern ingericht
​ De vernieuwde OKay in Weelde kreeg 86 m² extra oppervlakte en is nu 531 m² groot. De winkel werd fris en modern ingericht. “Zo kunnen we onze klanten nog beter bedienen en onze speerpunten beter uitspelen”, zegt store manager Amanda Verbeek. Elke dag wordt er vers brood geleverd en bakken de winkelmedewerkers zelf kwaliteitsvolle koffiekoeken en broodjes af voor in de vernieuwde broodhoek. Nieuw zijn de diepvrieskoffers met glazen deksel, zodat klanten meteen de producten zien. Tot slot werden de kassa’s aangepast om klanten nog vlotter te bedienen en werden er groenzones aangelegd op de parking. “Doorheen de jaren hebben we een trouw cliënteel opgebouwd dat gehecht is aan ons ruime assortiment, onze vriendelijke medewerkers en de laagste prijzen in de buurt. Die lijn willen we natuurlijk doortrekken in onze vernieuwde winkel”, aldus Amanda. Vers is een van OKay’s troeven: dagvers fruit en groenten, zuivelproducten, vlees, charcuterie, vis en kant-en-klare maaltijden. OKay biedt een gevarieerde mix van nationale merken, het eigen merk Boni Selection en discountmerk Everyday.

Primeur: circulair gevelsysteem
​ OKay Weelde kreeg een primeur: de achtergevel is opgetrokken volgens een innovatieve, circulaire bouwmethode. De gevelstenen werden niet met mortel gemetst maar gemonteerd met ‘inserts’, een verbindingsstuk in kunststof. Bij afbraak kunnen de gevelstenen en inserts eenvoudig gedemonteerd en hergebruikt worden. Het project past in de visie van Colruyt Group om circulaire bouwmethodes uit te testen en toe te passen. De grootste voordelen zijn een sneller bouwproces, minder bouwafval in de toekomst door materialen te hergebruiken, en het feit dat er geen mortel of cement nodig is, waarvan de productie veel CO²-uitstoot veroorzaakt.

Milieu-impact zo laag mogelijk
​ OKay hecht veel belang aan energiezuinig bouwen, met een zo laag mogelijke milieu-impact, en neemt een voortrekkersrol op. Zo test OKay sinds eind 2017 als eerste winkelformule van Colruyt Group twee winkels zonder fossiele brandstoffen, in Stavelot en Viroinval. Alle winkels van de tweede generatie maken zoveel mogelijk gebruik van duurzame technieken en materialen. De winkel verwarmen gebeurt niet via een klassieke ketel, maar met de restwarmte van de koelinstallatie. Bovendien werkt de koelinstallatie op propaan, een natuurlijk koelmiddel dat veel milieuvriendelijker is dan chemische koelgassen en de CO²-uitstoot van de koeling met 90 % doet dalen. De ledverlichting zorgt voor 30 % minder energieverbruik en regenwater wordt hergebruikt voor de toiletten. Het gebouw is ook extra goed geïsoleerd en het ventilatiesysteem recupereert 75 % van de warmte uit de lucht.