SmartWithFood start onderzoek naar impact van levensstijladvies op gezondheid

Gent – SmartWithFood start de rekrutering naar deelnemers voor een nieuw onderzoek, Hello Health, met de steun van het Europese EIT Food en EIT Health in samenwerking met Colruyt Group, UGent, KULeuven, TUM en RISE. Het onderzoek wil aantonen dat gepersonaliseerde en digitale levensstijladviezen aan mensen met een metabool syndroom een positief effect kunnen hebben op hun gezondheid. De studie duurt drie maanden en is gratis voor de 100 geselecteerde deelnemers.

Maandag 30 augustus 2021

SmartWithFood, dochteronderneming van Colruyt Group, en het Europese EIT Food en EIT Health slaan de handen in elkaar met de universiteiten UGent, KULeuven, TUM (Technische Universität München), RISE (Research Institutes of Sweden) rond een nieuwe studie “Hello Health”, een onderzoek naar preventie van het metabool syndroom in Europa. Personen met een metabool syndroom hebben een grotere kans op de ontwikkeling van hart- en vaatziekten en diabetes (suikerziekte) type 2. Het is dan ook belangrijk om de ontwikkeling van het metabool syndroom te vermijden door het zo snel mogelijk op te sporen en te behandelen. Gelukkig is het wel omkeerbaar, door aanpassing van de levensstijl.

Hello Health is een kwalitatief programma van drie maanden waarvoor SmartWithFood op zoek gaat naar mensen die positief testen op het metabool syndroom; dit wil zeggen mensen die minstens 3 risicofactoren vertonen, zoals een verhoogde buikomtrek, en verhoogde cholesterol, suikerniveau, bloeddruk of triglyceridenwaarden.

De deelnemers van het onderzoek krijgen via de SmartWithFood-app en my.smartwithfood.com tijdens deze periode een persoonlijke begeleiding om bewuster en eventwichtiger om te gaan met voeding, beweging, slaap en mind & stress. De begeleiding naar een evenwichtige levensstijl gebeurt via 3 digitale 1 op 1 sessies met gecertifieerde coaches en relevante adviezen in app. Van de deelnemers wordt een engagement verwacht om de begeleiding nauwgezet op te volgen en om maandelijks een aantal objectieve parameters te rapporteren teneinde het ‘Health Coaching’ programma beter op ieders noden af te stemmen. Het onderzoek zal aan de hand van volledig GDPR-conforme vragenlijsten en een 3-voudig bloedonderzoek (bij de start en einde van het programma, en na een extra 6-maand observatiefase) evalueren of een gedragsverandering en positieve evolutie in de risicoparameters kan worden vastgesteld.

Ignace De Nollin, Managing Director van SmartWithFood: “Als doel van dit Hello Health onderzoek  stellen we een wetenschappelijk onderbouwde methode op voor een eerste preventiestrategie en gezondheidsprogramma. Zo bouwen we stap voor stap verder aan onze missie om de weg naar duurzaam gezond toegankelijker te maken.

De deelname aan de studie is gratis en in ruil voor hun deelname ontvangen de deelnemers een kwalitatief gezondheidsbegeleidingstraject. De rekrutering van de 100 deelnemers start op 31 augustus en loopt tot 15 september via www.smartwithfood.be/hellohealth (bij voorkeur op pc via Google Chrome of Safari) waar geïnteresseerden aan de hand van een test kunnen nagaan of ze in aanmerking komen om deel te nemen. Het onderzoek zelf start in het najaar en de eerste resultaten van dit Hello Health onderzoek worden verwacht begin 2022.

Colruyt Group wil onder andere via SmartWithFood meer en meer inzetten op gezondheid en op het stimuleren van een gezonde levensstijl. Momenteel lopen er interne testprojecten rond gepersonaliseerd advies voor medewerkers. Daarnaast wil de retailer ook bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek dat zich focust op hoe gepersonaliseerd levensstijl advies daar een verschil kan maken.

Over Colruyt Group

Over Colruyt Group Colruyt Group is actief in de distributie van voedingswaren en non-food in België, Frankrijk en Luxemburg, met meer dan 600 eigen winkels en ongeveer 580 aangesloten winkels. In België gaat het om Colruyt, OKay, Bio-Planet, Cru, Dreamland, Dreambaby, Bike Republic en de geaffilieerde winkels Spar en Spar Compact. In Frankrijk zijn er naast Colruyt-winkels ook geaffilieerde winkels van Coccinelle, Coccimarket en Panier Sympa. De groep is meerderheidsaandeelhouder van The Fashion Society, die de kledingketens ZEB, PointCarré, The Fashion Store en ZEB For Stars omvat. JIMS baat fitnessclubs uit in België en Luxemburg. Solucious en Culinoa leveren foodserviceen retailproducten aan professionele klanten in België (ziekenhuizen, kmo’s, horeca,…). De overige activiteiten omvatten de energieleveringen van DATS 24 in België (brandstoffen, aardgas en groene energie), print en document management oplossingen (Symeta Hybrid) en de productie van groene energie (Eoly). De groep telt meer dan 32.000 medewerkers en realiseerde in 2020/21 een omzet van EUR 9,9 miljard. Colruyt is genoteerd op Euronext Brussel (COLR) onder ISIN-nr. BE0974256852

In geval van vragen en/of opmerkingen, gelieve contact op te nemen met de Persdienst van Colruyt Group via [email protected] / 0473 92 45 10.