Opening Spar Bertogne

De vertrouwde buurtwinkel in een nieuw jasje

Dinsdag 16 april 2024

Voor de inwoners van het dorpje Bertogne en de omgeving is de transformatie van hun vertrouwde winkel op de Place du Commerce niet onopgemerkt voorbijgegaan. Na een sluiting van één dag heropende de winkel de deuren en waren de oude kleuren ingeruild voor die van supermarktketen Spar. Zelfstandig onderneemster Ingrid Collignon en haar team, die veel waarde hechten aan de nauwe band met hun klanten, een aangename winkelbeleving en lokale kwaliteitsproducten, zijn enthousiast over deze stap. Ze bedienen hun klanten uiteraard nog steeds even gedreven en gemotiveerd.

Een buurtwinkel

Op 5 maart werd de aangepaste gevel van de gloednieuwe Spar in Bertogne onthuld. Aan het roer staat Ingrid Collignon, de onderneemster die de winkel in 2005 opende. Bijna twintig jaar later heeft de gerante een team van zes medewerksters, een administratief medewerker en heel wat jobstudenten uit de buurt die er iets komen bijverdienen. “Eigenlijk is de winkel een familiezaak”, legt Ingrid uit. “Mijn man staat in voor de keuken van onze traiteurdienst en ook onze kinderen helpen altijd wel ergens een handje.”

En daar stopt het familieverhaal niet: “Dat familiegevoel is er ook binnen het team”, gaat Ingrid verder. “In de winkel heerst altijd een warme, aangename sfeer. En na een lange werkdag plannen we samen vaak een etentje of een activiteit. Vorig jaar heeft een van mijn arbeiders me zelfs opgebeld om me een fijne Moederdag te wensen, 'want ja, jij bent toch een beetje onze mama'. (lacht) Als dat niet aantoont hoe we allemaal aan elkaar gehecht zijn …”

Als ze nieuwe medewerkers zoekt, neemt Ingrid bij voorkeur mensen uit de streek aan. Voordat ze een beroep doet op uitzendbureaus, maakt ze de vacatures in haar zaak bekend via winkels in de buurt en op social media.

Snelle overstap

De omschakeling van het ene merk naar het andere was snel achter de rug. Na slechts één sluitingsdag had de voorgevel een nieuw jasje gekregen, was het assortiment opnieuw georganiseerd en had het kassasysteem de nodige updates gekregen. Ingrid Collignon: “Spar zorgde ervoor dat alles klaarstond voor de grote dag. We hebben vooraf meerdere experts over de vloer gehad om te verzekeren dat de omschakeling zo snel en efficiënt mogelijk zou verlopen. De grootste aanpassing is nog steeds het nieuwe kassa- en bestelsysteem: daaraan moeten de collega's toch even wennen.”

Wat de indeling van de rayons en het productassortiment betreft, komen de klanten niet plots op onbekend terrein terecht. “Onze vaste klanten vinden hun favoriete merken nog steeds terug in onze rekken”, bevestigt de gerante. “Sinds januari hebben we regelmatig nieuwe producten in de rayons gezet, zodat de overstap geen te bruuske verandering zou zijn voor onze klanten. De huismerken van Colruyt Group, zoals Boni Selection, Everyday en Spar, staan nu naast de producten die we al verkochten. Bovendien zetten we nog steeds lokale producten van leveranciers uit de streek in de kijker, bijvoorbeeld via onze ambachtelijke beenhouwerij.”

Tevreden klanten

De winkel ligt aan de rand van het dorp Bertogne, aan het kruispunt van twee belangrijke wegen die Houffalize met Libramont en Bastogne met La Roche verbinden. Die ligging tussen vier steden is een toplocatie voor de winkel, die veel klanten aantrekt dankzij de combinatie van comfort, kwaliteitsproducten en een gezellige sfeer. ​ ​

Voor de klanten heeft de overstap naar het nieuwe merk nog een voordeel: “Veel klanten zijn aangenaam verrast aan de kassa”, stelt de gerante vast. “Ze zijn blij dat hun koopkracht erop vooruitgaat én ze kunnen gewoon bij ons winkelen zoals ze dat altijd al gewend waren.”

Op de planning

Er worden twee openingsfolders gepubliceerd om de klanten te laten kennismaken met het nieuwe winkelassortiment, eentje in april en eentje in mei. Later dit jaar is het team van Bertogne van plan de winkel uit te breiden, zodat ze de rayons opnieuw kunnen indelen om de klanten nog beter van dienst te zijn. ​

• Spar Bertogne: Place du Commerce 2/1, 6687 Bertogne
  • Ingrid Collignon, zelfstandig uitbaatster van Spar Bertogne