Jims Kortrijk versterkt aanbod met kinesitherapieondersteuning

Unieke integratie is nieuwe stap in de ambitie van Jims om aanvulling te zijn op klassieke zorgsysteem

Vanaf vandaag is topsportkiné SPRS (https://sprskine.be/) met vier nieuwe zorgruimtes voor kinesitherapieondersteuning in de recent vernieuwde Jims-club van Kortrijk terug te vinden. Begin 2025 volgt ook de Jims van Kuurne. Dit testproject kadert in de uitgebreide gezondheidsambitie van Jims om – onder andere - de onafhankelijke zorgprofessional dichter te betrekken; er wordt gegaan voor een betere wisselwerking tussen een kiné en de fitness (coach). Als de testfase een succes is, zouden alle Jims-clubs uitgebreid kunnen worden met dit kiné-aanbod. Niet enkel kinesitherapie staat op de radar: Jims werkt al op verschillende manieren samen met ziekenhuizen en andere zorginstellingen (in onder andere Gent, Halle en Genk) en wil zo een aanvulling zijn op klassieke zorgsysteem in de brede zin van het woord.

Fysieke aanwezigheid van een zorgprofessional in de fitnessclub: een win-win
Jelle Duthoit en zijn team van sportkinesitherapeuten, gekend van Team Belgium, de Belgian Cats, Sport Vlaanderen en verschillende sportteams zullen vanaf vandaag in de pas vernieuwde Jims-club in Kortrijk leden begeleiden en eigen patiënten verwelkomen. Vanaf begin 2025 zal dat ook het geval zijn in Jims Kuurne. Elke club wordt voorzien van vier nieuwe behandelruimtes waar verschillende therapeuten de patiënten kunnen behandelen. Topsporters van olympisch allure zullen dus in de Jims-clubs van Kortrijk en later in Kuurne terug te vinden zijn voor hun behandelingen en revalidatie. Als de testfase een succes is, zouden alle Jims-clubs uitgebreid kunnen worden met dit aanbod.

Deze nieuwe samenwerking moet voor een betere connectie zorgen tussen sporten en revalidatie en moet de onafhankelijke zorgprofessional dichter betrekken bij het fitnessgebeuren. Dat is meteen één van de belangrijke elementen in de curatieve gezondheidsstrategie van Jims, het fitnessmerk van retailgroep Colruyt Group.

Pieterjan Nuitten, verantwoordelijk voor Jims, geeft aan: “We zien dit als een echte win-win. Leden van Jims kunnen meteen advies vragen aan een kiné als ze iets voelen of pijn hebben tijdens hun workout, en ze kunnen veel vlotter een aangepast programma krijgen als ze ergens last van hebben. Hierbij wordt gefocust op wat ze wél nog kunnen in plaats van wat ze niet meer kunnen”. Ook Jelle Duthoit van kiné praktijk SPRS ziet de voordelen van de integratie: “Onze patiënten die geen lid zijn krijgen toegang tot de Jims infrastructuur: dat is een prachtige nieuwe werktool voor ons team en schept veel mogelijkheden. Uiteraard zullen we ook veel kennis onderling kunnen uitwisselen”.

Jims als aanvulling op klassieke zorgsysteem in de brede zin van het woord
Dit initiatief past in de strategische aanpak van Colruyt Group om meer in te zetten op een preventiever gezondheidsbeleid, en de Belg te ondersteunen in zijn/haar zoektocht naar een gezondere levensstijl. De retailgroep wil daarbij zijn verantwoordelijkheid opnemen voor de steeds groter wordende rol van retail in preventie en gezond leven. Jims speelt daarin een belangrijke rol, en dit nieuwe kiné-aanbod maakt deel uit van het specifieke ontwikkelingsplan van de fitnessketen. Pieterjan Nuitten: “We willen vooral een aanvulling zijn op het klassieke zorgsysteem. Er wordt overigens niet enkel toenadering gezocht tot kinesisten en andere onafhankelijke zorgprofessionals, er lopen ook testprojecten met ziekenhuizen en zorginstellingen zowel voor de opvolging van patiënten als op welzijnsaanbod voor de zorgmedewerkers zelf. Vandaag lopen er al uitwisselingen met Maria Middelares in Gent, Sint-Maria-Halle in Halle en het Ziekenhuis Oost-Limburg in Genk”.

Concreet betekent dit dat Jims de ziekenhuizen helpt (en ontlast) door patiënten die chronische beweegtherapie nodig hebben (zoals chronische hart- en longpatiënten) bij hen te laten sporten. Op die manier creëert het ziekenhuis meer ruimte om nieuwe patiënten op te nemen én worden de chronische patiënten uit het klassieke zorgsysteem gehaald. ​ Ook mensen die die een diepgaande zorgbehandeling zoals een obesitastraject volgen, kunnen worden doorverwezen naar Jims. Er worden daarnaast opleidingsdagen georganiseerd voor de Jims medewerkers in het ziekenhuis, trainingsschema’s worden uitgewisseld met de artsen en is er een wederzijdse doorverwijzing.

Pieterjan Nuitten: “We pakken dit heel grondig aan, in functie van onze preventieve gezondheidsstrategie, die zoveel meer is dan fitness alleen. Zo proberen we ook de fysieke afstand tussen het klassieke zorgsysteem en de preventie te verminderen door zelf actief aanwezig te zijn op de ziekenhuis campus. Concreet kan dat aan de hand van inrichting en toestellen, denk maar aan de cardiotoestellen op de spoedpsychiatrie van UZ Gent. Of we baten effectief een volledige club uit op de campus, wat zorgt voor een synergie met rehabilitatie. Dat zal bijvoorbeeld het geval zijn in Gentbrugge op campus van Maria Middelares. We zijn er rotsvast van overtuigd dat we zo een mooie meerwaarde kunnen zijn voor zowel de onafhankelijke zorgprofessionals, zorginstellingen als voor de patiënten”.