De Spar van Rochefort opent op 9 september opnieuw de deuren na de overstromingen in juli

Op donderdag 9 september opent de Spar-winkel van Rochefort opnieuw de deuren na een gedwongen sluiting van bijna twee maanden wegens de schade die veroorzaakt werd door de overstromingen die afgelopen juli honderden gemeentes in het zuiden van het land troffen. De buurtsupermarkt moest ondanks corona en het bouwverlof volledig worden leeggemaakt, schoongemaakt en gerenoveerd. Dankzij de golf van solidariteit die na de gebeurtenissen op gang kwam, en een nauwe samenwerking tussen de medewerkers ter plaatse en Retail Partners Colruyt Group, slaagde de winkel erin om opnieuw klanten te kunnen verwelkomen in een volledig gerenoveerd filiaal, slechts twee maanden na de overstromingen.

Maandag 6 september 2021

Wateroverlast

Op woensdag 14 juli 2021 werd de provincie Namen zwaar getroffen door ernstig noodweer, dat leidde tot een plotselinge stijging van het waterpeil van de Lomme en de Wamme. De gemeente Rochefort stond blank, en ook de Spar Colruyt Group-winkel van zelfstandig ondernemer François Brandt werd niet gespaard. "In de vooravond van die woensdag 14 juli zijn twee collega's van de Spar-winkels in Barvaux en Vielsalm me komen helpen om panelen en zandzakjes voor de deuren te plaatsen om mijn winkel te beschermen. Rond 2 of 3 uur 's nachts is het water binnengelopen. Tot wel 1,40 m hoog", vertelt François Brandt. "We konden de winkel de volgende dag rond 17 u. weer binnengaan. Een diepvriezer van tien meter lang was volledig opgetild geweest. De vloer en het plafond waren ook getroffen, alles moest aangepakt worden." Terwijl alle koelkasten, diepvriezers en meubels rijp waren voor de sloop, leed de buurtwinkel ook zware verliezen op vlak van goederen.

Renovatie en heropening

Bijna twee maanden lang werkte het Spar-team van Rochefort onafgebroken om de winkel opnieuw te herstellen en zo snel mogelijk weer klanten te kunnen verwelkomen. "In de dagen die volgden, konden we profiteren van een golf van solidariteit die op gang kwam na het noodweer. Met de hulp van een ploeg van een dertigtal mensen, onder wie winkelmedewerkers, vennoten en vrijwilligers, hadden we op vier dagen tijd de winkel opgeruimd en leeggemaakt. Aangezien we van nul moesten starten, hebben we ervan geprofiteerd om de winkel opnieuw in te richten in de stijl van de nieuwe generatie Spar-winkels. Deze renovatie stond al op de planning voor binnen twee of drie jaar. Ook al moesten we op verschillende aannemers wachten, onze supermarkt zit nu in een volledig nieuw jasje. De winkeloppervlakte ging van 850 naar 900 m², om de winkelervaring vlotter en aangenamer te maken. Ook ligt de nadruk nu op de verse producten: we zorgden voor een uitgebreider assortiment met meer keuze. Dankzij zeer bereidwillige jobstudenten en winkelpersoneel zijn we nu klaar voor de heropening op 9 september.”

Samenwerking met Retail Partners Colruyt Group

Dankzij een nauwe samenwerking met de collega’s van Retail Partners Colruyt Group slaagde het team van Spar Rochefort erin om de winkel te renoveren en opnieuw klanten te kunnen ontvangen, slechts twee maanden na de gedwongen sluiting. "De samenwerking met het team van Retail Partners Colruyt Group verliep zeer goed. Op de maandag na de overstromingen stonden we al met elkaar in contact om te organiseren hoe het nu verder moest. Zij hebben hun planning volledig omgegooid en voorrang gegeven aan de twee winkels die waren getroffen: La-Roche-en-Ardenne en wij. De klanten, die door de sluiting van hun buurtwinkel gedwongen waren om meer kilometers af te leggen voor hun boodschappen, kijken ernaar uit om ons terug te zien. We hebben alles in het werk gesteld om hen een volledig nieuwe en mooie winkel voor te stellen, die hen nog meer zal bevallen." François Brandt en zijn team betuigen hun medeleven aan de gemeenschap en de buurt die door de wateroverlast zijn getroffen en verwelkomen jullie graag weer in hun winkel vanaf donderdag 9 september.