Colruyt Laagste Prijzen vereenvoudigt prijsaanduiding

Woensdag 25 mei 2022 Na bijna 50 jaar vereenvoudigt Colruyt zijn prijsaanduidingen om tegemoet te komen aan de vergrote focus van klanten op prijs en aan de eigen ambitie om het leven van de klanten eenvoudiger te maken. Colruyt maakt het heel simpel: alle prijzen - ook de reacties op de prijzen en promo's van concurrenten - zijn en blijven de laagste en staan zwart aangeduid op het prijsetiket. De eigen promo's boven op de laagste prijzen herkennen klanten in het rood. Om die laagste prijzen te realiseren blijft Colruyt inzetten op de laagste kosten, want de laagste prijzen-belofte zal de retailer altijd blijven waarmaken.

Colruyt Laagste Prijzen vereenvoudigt de aanduiding van zijn gekende laagste prijzen. ​
​Chris Van Wettere, algemeen directeur Colruyt Laagste Prijzen: “We merken de voorbije maanden dat onze klanten een steeds grotere aandacht schenken aan prijs. De huidige context heeft een impact op de portemonnee van onze klanten en daar willen we bij Colruyt de nodige aandacht aan besteden. Daarom maken we het voor onze klanten nog eenvoudiger om de laagste prijzen te herkennen want dat is vandaag, nog meer dan ooit, noodzakelijk.”

Het vereenvoudigen betekent concreet dat de kleuraanduiding van de prijzen wordt aangepast in de winkel, de folders en andere kanalen. Chris Van Wettere: “We maken het voor onze klanten heel eenvoudig: elke dag de laagste prijzen, zwart op wit. En onze promo’s om zeker niet te missen zetten we in het rood. Bij Colruyt vind je zo alle laagste prijzen en promo’s onder één dak, en dat zal altijd zo blijven.”

Bijna 50 jaar laagste prijzen

Colruyt Laagste Prijzen neemt hiermee een heel duidelijk engagement: de laagste prijzen voor elk product, op elk moment. Het staat op de gevel van alle winkels en is de belofte naar de Colruyt-klant.

Het verhaal van de laagste prijzen bij Colruyt begon bijna 50 jaar geleden. “In 1973 startten we met onze laagste prijzen-belofte. We beslisten om ons te onderscheiden van onze concurrenten door de laagste prijzen aan te bieden. En daarvoor moesten we op de kleintjes letten”, aldus Chris Van Wettere.

Op de kosten letten, dat zit er vandaag nog steeds ingebakken bij Colruyt. De retailer houdt de kosten laag om zo de laagste prijzen te kunnen aanbieden aan de klanten. Chris Van Wettere: “We realiseren de laagste kosten bij Colruyt door in te zetten op efficiënte processen, zoals een optimale supply chain en door zuinig om te springen met middelen: geld dat je niet uitgeeft, dat hoef je niet te besparen.” Bij Colruyt zijn tal van voorbeelden te vinden van hoe de retailer zuinig omspringt met middelen: een sobere en duurzame winkelinrichting, energiezuinige diepvrieskoffers, vrachtwagens die droge en gekoelde producten samen kunnen transporteren en gemiddeld voor 96% gevuld zijn, en winkelkarretjes zonder muntslot wat voor een besparing van 14 euro per karretje zorgt.

Belangrijk om mee te geven in het laagsteprijzenverhaal van Colruyt is dat het beleid rond aankoop en verkoop volledig los staan van elkaar. Chris Van Wettere:“De aankoopprijs van onze producten staat steeds los van de verkoopprijs van onze producten. De aankoopprijs onderhandelen we met onze leveranciers, waarbij we erop toezien dat dit steeds op een constructieve manier verloopt. De verkoopprijs van onze producten wordt bepaald door de markt. Bij Colruyt garanderen we onze klanten de laagste prijzen en daarvoor volgen we de prijzen en promo’s van onze concurrenten. Die bepalen de prijs van de producten in onze winkels.”

62.000 prijzen per dag

Chris Van Wettere: “Colruyt is een prijsvolger en geen prijszetter. Dat betekent dat we de prijzen en promo’s van onze concurrenten volgen en aanpassen waar nodig, om zo tot de laagste prijzen te komen. Om dit waar te maken hebben we een performant systeem nodig en een sterk team prijsexperten.”

In 1973 richtte Colruyt daarvoor een ‘prijzensecretariaat’ op. Vandaag heet dat het Service Center Prijs. “We nemen de prijzen zowel offline als online op, zo garanderen we de laagste prijzen in onze Colruyt-winkels en op onze webshop, via Collect&Go. Ons team van 120 medewerkers zorgt daarvoor met 62.000 prijsopnames per dag”,aldus Chris Van Wettere.

De prijzen van de producten verschillen in elke Colruyt-winkel, want de retailer volgt nationale prijzen en promo’s, en ook de prijzen en promo’s van concurrenten in de streek. Zo zijn klanten zeker van de laagste prijzen in de streek in hun Colruyt-winkel, aangeduid in het zwart. De Rode Telefoon blijft behouden, zodat klanten nog steeds kunnen doorgeven wanneer ze een lagere prijs of aantrekkelijkere promo ergens in de markt hebben gezien. Dat maakt het systeem waterdicht.

Meer informatie over de Laagste Prijzen van Colruyt: colruyt.be/altijdprijs