Colruyt Group gaat een stap verder in kwaliteitscontrole van voeding dankzij innovatieve Xpectrum-technologie

Colruyt Group testte de Belgische Xpectrum-technologie uit en gaat daarmee een stapje verder op vlak van innovatieve kwaliteitscontroles van voeding in de eigen productie-omgevingen en in de distributiecentra. Xpectrum werkt op basis van NIR (Near Infrared)-Spectroscopie: met behulp van licht en de weerkaatsing ervan, kan de samenstelling en textuur van een voedingsproduct gemeten worden en kan bijvoorbeeld vastgesteld worden of er water aan een voedingsproduct zoals kip werd toegevoegd. Met dit systeem kon Colruyt Group tijdens de testperiode 100 keer meer stalen meten en behoorlijk wat kosten besparen. Via ‘machine learning’ en ‘Artificial Intelligence’-technologie kreeg de retailer meteen te zien of er al dan niet iets schortte aan het voedingsproduct wanneer het gescand werd met de “Spectrometer”.

Donderdag 3 december 2020

Verder verzekeren van kwaliteit en authenticiteit van voedingsproducten

In de voedingsketen moet de kwaliteit en authenticiteit van producten verzekerd worden. Er bestaat echter steeds een kleine kans dat er voeding van een (onbedoeld) lage kwaliteit van de leverancier komt, of dat er in bepaalde gevallen bewust met voeding wordt gefraudeerd. Vandaag bestaan er zeer uitgebreide kwaliteitsmanagementsystemen die verschillende aspecten in rekening nemen. Echter, vaak wordt er vertrouwd op certificaten en afgesproken lastenboeken, en/of worden er weinig uitgebreide (specifieke) tests gedaan op bijvoorbeeld fraude met kruiden, olijfolie, vlees en vis.

Stefan Goethaert, eindverantwoordelijke voor de Kwaliteitsdienst bij Colruyt Group: “Voedselveiligheid en -kwaliteit is en blijft ons hoogste goed. We doen al zeer veel controles binnen onze eigen kwaliteitsdienst, maar zijn bijkomstig op zoek gegaan naar een manier om het aantal kwaliteitscontroles op een efficiënte manier te kunnen verhogen in onze productie-omgevingen zelf, en op producten die als voedingswaren binnenkomen in onze distributiecentra. Die oplossing hebben we succesvol uitgetest met Xpectrum; een oplossing die past in ons voortdurend streven naar innovatie in onze processen”.

Hoe het werkt: Near Infrared Spectroscopie

Xpectrum is een innovatieve tool, ontwikkeld door de gelijknamige Belgische start-up, die een makkelijk te bedienen, snelle en betrouwbare spectroscopietechnologie gebruikt om de veiligheid, kwaliteit en authenticiteit te verbeteren op vlak van voedingscontroles. Het wil retailers op dat vlak verder ontzorgen. Xpectrum werkt op basis van NIR (Near Infrared)-Spectroscopie: met behulp van licht en de weerkaatsing ervan, kan de samenstelling en textuur van een voedingsproduct gemeten worden en kan bijvoorbeeld vastgesteld worden of er water aan een voedingsproduct zoals kip werd toegevoegd, over welke soort het gaat, maar evenzeer of een product de vooropgestelde kwaliteitskenmerken heeft.

Dankzij deze technologie kan een medewerker bij ontvangst van producten of grondstoffen op zeer eenvoudige wijze de meting zelf uitvoeren met een handscanner (“Spectrometer”) die het NIR-licht uitstuurt, en krijgt hij/zij binnen enkele seconden te zien of het product voldoet of niet. Door dit te integreren in de dagdagelijkse handelingen kunnen op een efficiënte manier veel grotere hoeveelheden gecontroleerd worden dan in een labo-omgeving.

Simon Steverlinck, International Business development bij Xpectrum: “Via machine learning en Artificial Intelligence-technologie krijg je meteen te zien of er iets schort aan je voedingsproduct wanneer je het scant. Een staal dat gemeten werd kan weer mee in de flow van de andere producten – bijvoorbeeld in productie, of wanneer het product nog verpakt moet worden – er is zo geen sprake van food waste. Het geheel is bovendien zeer schaalbaar: het geeft retailers de mogelijkheid om zoveel metingen uit te voerenals nodigis, zonder extra kost. Hoe meer je scant, hoe meer je weet, aan dezelfde kost”. Bovendien kunnen bedrijven zélf aan de slag met de tool om specifieke modellen te maken voor hún producten.

Early warning system: accuraat en vooral veel sneller kwaliteit nagaan

Een test van 12 maanden bij Colruyt Group toonde het competitieve voordeel van NIR-spectroscopie aan. Stefan Goethaert: “Tijdens de test hebben we nu 100 keer meer stalen getest dan we normaal op twaalf maanden kunnen controlerenen bij 70 % van de stalen waar door de nieuwe technologie afwijkingen werden vastgesteld, werd dit effectief bevestigd door het labo”. Met dit systeem was Colruyt Group in de mogelijkheid om z’n monitoringsysteem nog efficiënter te laten verlopen. In plaats van willekeurig stalen te selecteren voor verdere analyses door het externe lab, vertelde het systeem welke stalen verder onderzocht moeten worden. Goethaert: “Het verschil in kost wordt geschat op € 30.000 euro per product. Efficiëntere controles zoals deze helpen ons ook om de Colruyt-merkbelofte van de laagste prijs verder te blijven waarmaken (laagste prijs = laagste kost)”.

De oplossing die Xpectrum biedt is een pak goedkoper dan het moeten versturen van de stalen naar een lab en bovendien wordt een onmiddellijk resultaat gegarandeerd. Stefan Goethaert: “Het gaat hier vooral over een “Early warning system”: we gaan het labo nooit 100 % kunnen vervangen, maar we gaan met zekerheid meer gerichte stalen naar het labo sturen. We moeten altijd rekening houden met een foutenmarge – met deze technologie, maar ook in het labo. De toekomst ziet er alvast veelbelovend uit.”

Xpectrum kreeg de steun van Smart Hub Vlaams Brabant (https://www.smarthubvlaamsbrabant.be/projecten/puresure)

In geval van vragen, kunt u terecht bij: