Colruyt Group en Wolfcarius stippelen samen een Appelroute uit

Belevingsdag bij bekende appelteler in Deinze geeft exclusieve blik achter de schermen van de appel: van plukken tot wassen naar sorteren en leveren

Vrijdag 16 september 2022

Op zaterdag 17 september organiseert Colruyt Group samen met fruitteler Wolfcarius een heuse ‘Belevingsdag’ in Deinze, met een bijzondere focus op de appel. Via een doorlopende rondleiding en originele workshops krijgen klanten een beter inzicht in de weg die een appel aflegt, van boer tot bord. De inschrijvingen liepen als een trein en er worden meer dan 500 bezoekers verwacht. Het is de tweede keer dat Colruyt Group een dergelijke dag organiseert, na een eerste succesvolle editie bij de Aardappelhoeve in 2019, waarbij het de bedoeling is de klant vertrouwd te maken met de waarde van agrovoedingsproducten en hun productie- en distributieproces. ​

De route van de appel op een speelse manier ontdekken

Zaterdag 17 september worden meer dan 500 mensen verwacht op de site van Wolfcarius in Deinze, voor een heuse ‘Appelroute’. Op het programma, waarvoor de deelnemers zich vooraf moesten inschrijven, staan onder andere een interessante rondleiding doorheen de hele site, en jong en oud kunnen zich gedurende de hele dag uitleven in workshops. Zo zijn er blinde proefsessies waarbij deelnemers het verschil leren in appelvariëteiten, zullen cocktails en mocktails met appel gemaakt worden, kan er geknutseld worden met appelen en vinden er leerrijke infosessies plaats over innovaties die ingezet worden om zo duurzaam mogelijk fruit in de supermarkt aan te kunnen bieden.

Voor Colruyt Group is het doel van een dergelijke belevingsdag om klanten vertrouwd te maken met de waarde van agrovoedingsproducten en het productie- en distributieproces, en hen te helpen bewuster om te gaan met de aankoop en het gebruik van voeding (wanneer koop je best welke groenten en fruit, hoe bewaar je die best, enzoverder). De voor de hand liggende oplossing hiervoor is om info en kennis te delen. Colruyt Group wil daarbij nog verder gaan en mensen verbinden; de partners in de keten en de klant rechtstreeks in contact met elkaar brengen.

Saskia De Block, verantwoordelijk voor het landbouwbeleid bij Colruyt Group, voegt toe: “We willen die connectie tussen onze partners en klanten op een inspirerende manier tot stand brengen. Met een belevingsdag zoals deze Appelroute hebben we een manier gevonden waarbij mensen niet alleen kennis opdoen door info te horen, maar zaken echt ook kunnen beleven. We willen dat de klant op die manier een meer genuanceerd en een realistisch beeld krijgt van het voedsel dat die in de supermarkt koopt, en dat van bij de boer tot op z’n bord komt. In onze eigen bedrijfsvoering werken we ook aan een heel specifiek landbouwbeleid, waarbij we onder andere steeds meer inzetten op verkorte ketens, net om ook daar die transparantie te verhogen. De editie van 2019 bij de Aardappelhoeve was een succes, en we zijn ervan overtuigd dat het ook in Deinze een toffe en leerrijke dag zal worden”.

Langdurig duurzaam partnership tussen teler en retailer

Wolfcarius en Colruyt Group zijn al jarenlang goede partners. Wolfcarius is een belangrijke fruitleverancier voor de winkels van Colruyt Group. Het fruitbedrijf was bijvoorbeeld actief betrokken bij de ontwikkeling van de lokale en appelsoort de ‘Magic Star’, die sinds 2016 exclusief in de winkels van Colruyt Group verkrijgbaar is. Ook de ‘Coryphée’ appel werd in partnership tussen Colruyt Group en Wolfcarius ontwikkeld en zal door de bezoekers van de Appelroute kunnen geplukt worden. Heel recent startten de twee partners samen nog een testproject op rond het telen van Belgische abrikozen.

Saskia De Block geeft aan: “We werken al jarenlang heel fijn met Wolfcarius samen. Het zijn echte vakmannen en hun waarden komen zeer goed overeen met die van ons. We waarderen hen omdat ze innovatief zijn, zowel naar producten als naar samenwerkingsvormen toe. Bovendien denken ze mee over de hele keten en zijn ze flexibel. Ze waren dan ook meteen te vinden voor een dergelijk initiatief en we zijn trots dat we de tweede editie van onze Belevingsdag samen met hen kunnen organiseren”.

Fruitteelt is onze grote passie. Een passie die we maar al te graag delen met consumenten. Het is vanuit die optiek voor ons een mooie opportuniteit om zoiets als de Belevingsdag samen met Colruyt Group te faciliteren. We kunnen op deze manier niet alleen ons vakmanschap en lekkere producten in de kijker zetten, maar potentiële klanten ook laten kennismaken met de veelzijdigheid van ons vak. We zijn er zeker van dat het een interessante dag zal worden, waar zowel wij als partners alsook de bezoekers veel uit kunnen leren”, besluit Yves Wolfcarius, verantwoordelijke verkoop bij Wolfcarius.