Colruyt en OKay verkopen eerste welzijnskippen

Colruyt Laagste Prijzen en OKay verkopen de eerste kipproducten die aan verschillende dierenwelzijnscriteria van het Better Chicken Commitment voldoen

Donderdag 16 juni 2022

In augustus 2021 namen Colruyt Laagste Prijzen en OKay als eerste Belgische retailers het engagement om over te schakelen naar vleeskippen die voldoen aan hogere dierenwelzijnscriteria gebaseerd op het Better Chicken Commitment (BCC). Vandaag starten Colruyt en OKay met de verkoop van de eerste producten van kippen die aan verschillende van deze criteria voldoen. Dit is een belangrijke stap naar het concretiseren van het engagement van de retailer naar meer dierenwelzijn voor vleeskippen. Bovendien kan de consument zo makkelijker een duurzame keuze maken.

Eerste producten van welzijnskippen

Op 16 augustus 2021 kondigden Colruyt Laagste Prijzen en OKay als eerste Belgische retailers aan om over te stappen naar kippen die voldoen aan de Better Chicken Commitment-criteria voor hun standaardkippen. BCC staat voor hogere en striktere criteria op vlak van dierenwelzijn en werd gelanceerd door verschillende NGO’s die zich inzetten voor meer dierenwelzijn in Europa. De aankondiging van Colruyt en OKay was het startschot voor de vervanging van de huidige standaardkip door een nieuwe welzijnskip, een belangrijke stap voor meer dierenwelzijn voor vleeskippen in België.

Vandaag liggen de eerste producten van de nieuwe kippen in de rekken van Colruyt en OKay. Het gaat om kippen van een trager groeiend ras goedgekeurd door het European Chicken Commitment. De kippen leven langer (van 42 naar 50 dagen) en beschikken over 40% meer ruimte. Bovendien krijgen de kippen zitstokken en piksubstraten (granen, strobalen). Zo wordt het natuurlijk gedrag van de kippen gestimuleerd. De kippen zijn 100% Belgisch.

Guy Elewaut, directeur marketing bij Colruyt Laagste Prijzen: “Het aanbieden van de eerste producten van kippen die voldoen aan verschillende BCC-criteria is een belangrijke volgende stap. We maken het onze klanten zo makkelijker om een duurzame keuze te maken op het vlak van dierenwelzijn.” Concreet liggen er vanaf vandaag drie producten in de rekken van Colruyt: kipfilet, -haasjes en -onderbouten. Bij OKay komen daar nog twee producten bovenop: kippendijen en -vleugels. De producten zijn herkenbaar door een sticker op de verpakking.

Stap voor stap naar 2026

Dierenwelzijn staat hoog op de agenda van Colruyt Group en is één van de pijlers van het duurzaamheidsbeleid. ​ De voorbije jaren nam Colruyt Group al verschillende initiatieven om het welzijn van dieren te verbeteren. Zo was de retailer de eerste die geen eieren van legbatterijen meer verkocht en het castreren van biggen verbood. Konijnenvlees is afkomstig van dieren uit een diervriendelijk parksysteem. En in de slachthuizen werden maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat het slachtproces beter wordt gecontroleerd en zo weinig mogelijk stress en pijn veroorzaakt.

Als eerste Belgische retailer het engagement aangaan om over te schakelen naar vleeskippen die aan de BCC-criteria voldoen was, dan ook een logische stap. ​ Guy Elewaut: “Voor ons is de doelstelling duidelijk: dieren respectvol behandelen doorheen de hele keten. Dit is een proces waar wij ons toe verbinden, stap voor stap. In de eerste plaats met onze leveranciers en vervolgens met de hele sector en de bevoegde autoriteiten.”

Colruyt Laagste Prijzen en OKay werken vandaag met 230 Belgische kippenkwekerijen. Guy Elewaut: ”Het is voor onze leveranciers niet altijd evident om hun productiemethodes aan te passen aan de nieuwe criteria. Sommige elementen zijn eenvoudig uit te voeren, zoals het plaatsen van extra strobalen in de stallen. Anderen vragen meer investeringen en tijd, zoals het voorzien van daglicht in de stal. Daarom pakken we het stap voor stap aan en begeleiden we onze partners, waar nodig, in het duurzaamheidsproces. We zijn vandaag tevreden dat we hier al een grote sprong stap vooruit hebben kunnen maken.”

Vanaf 2026 voldoet standaardkip, die je koopt in de beenhouwerij (Colruyt Beenhouwerij Vakmanschap) en diepvriesafdeling (Boni Selection) van Colruyt Laagste Prijzen en OKay, aan de strikte criteria van het Better Chicken Commitment. Daarbovenop zullen Colruyt en OKay nog een stap verder gaan dan de BCC-normen door de kuikens rechtstreeks in de stallen geboren te laten worden.