Collect&Go haalt bestellingen voortaan rond met slimme zelfrijdende voertuigen

Dinsdag 28 mei 2024

Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, zet een belangrijke stap met de introductie van autonome voertuigen in hun distributiecentrum te Londerzeel. Dat doet Collect&Go samen met Colruyt Group Smart Innovation, het innovatieteam binnen de groep. Ze richten zich daarmee op het verhogen van efficiëntie in de versafdeling van het distributiecentrum. Vandaag rijden al 22 van deze Self Driving Vehicles (SDV’s) rond waardoor het rondhalen van verse producten nu 20 % sneller gebeurt.

20% sneller door efficiëntiewinst

In het distributiecentrum van Collect&Go in Londerzeel werken de 260 medewerkers zij aan zij met SDV’s (Self Driving Vehicles). Het innovatieve systeem vereenvoudigt en stroomlijnt de logistieke operaties en verandert zo de manier waarop bestellingen worden verwerkt De SDV navigeert autonoom door het magazijn en leidt de Collect&Go-medewerkers naar de juiste locaties voor het verzamelen van artikelen.

Elke SDV toont op een scherm de lijst van te verzamelen producten en bepaalt automatisch de meest efficiënte route. Gevolg? Kortere loopafstanden én de productiviteit van het rondhalen van versproducten verhoogt met 20%. Wanneer de medewerkers bij een locatie aankomen, nemen ze de producten uit het lijstje en plaatsen die in de bakken op de SDV. Die begeleidt elke stap nauwkeurig waardoor de kans op fouten vermindert en de efficiëntie verhoogt.

Innovatie met de mens in gedachten en efficiëntie als doel

Tom Malfroid, Supply Chain Manager voor Collect&Go: “Onze SDV’s zijn een perfect voorbeeld van hoe we bij Colruyt Group innoveren, met de medewerker in gedachten en efficiëntie als doel. De interactie tussen onze teams en de SDV’s is uniek. Onze Collect&Go-medewerkers gaven alle SDV’s zelfs een eigen naam, en hebben nu onder andere Daryl, Alessandro en Fanta als nieuwe collega’s."

De innovatie past perfect binnen de initiatieven van Colruyt Group om logistieke processen te optimaliseren en tegelijkertijd een positieve werkervaring voor de medewerkers te waarborgen. Tom Malfroid vult aan: “De SDV’s zorgen er ook voor dat het werk minder fysiek belastend is voor onze medewerkers en maken het dus makkelijker om ergonomisch te werken.”

Kim Vancauwenberghe, verantwoordelijke van Colruyt Group Smart Innovation, benadrukt het belang van de projecten: "De samenwerking tussen onze Collect&Go-medewerkers en de SDV’s is een ideale oplossing voor het klaarmaken van Collect&Go-bestellingen, maar het zou een misvatting zijn om te denken dat deze technologie zomaar inzetbaar is in al onze logistieke processen. Elk van onze operaties heeft zijn eigen eisen qua snelheid en volume, en vraagt om een specifieke aanpak. Deze oplossing is nauwkeurig afgestemd op de behoeften van Collect&Go, wat het uniek maakt voor dit specifieke toepassingsgebied binnen Colruyt Group.”

Colruyt Group Smart Innovation heeft heel wat ervaring op het gebied van SDV’s. Denk maar aan de test met een onbemand voertuig voor thuisleveringen door Collect&Go in 2023 en de ontwikkeling van zelfrijdende pallettrucks in co-creatie met STILL. Deze initiatieven tonen aan hoe Colruyt Group Smart Innovation vooroploopt in het integreren van geavanceerde technologieën, met een sterke focus op het verbeteren van efficiëntie en het harmoniseren van de interactie tussen mens en machine.

Collect&Go Zelfrijdende rondhaalkar video.mp4 46 MB