Collect&Go en OKay testen nieuwe service in deeleconomie

Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, lanceert samen met buurtsupermarkt OKay een nieuwe service ‘Collect&Go Connect’. Collect&Go Connect is een platform dat mensen verbindt en het hen makkelijk maakt om voor elkaar boodschappen te doen. Deze nieuwe service gaat vandaag van start en wordt zes maanden lang getest in zeven winkels van OKay en OKay Compact in Gent en West-Vlaanderen. Collect&Go Connect is het eerste initiatief van Colruyt Group in de deeleconomie, en is complementair aan de reeds bestaande dienstverlening van Collect&Go.

Dinsdag 14 januari 2020

Met ‘Collect&Go Connect’ doen klanten boodschappen voor elkaar in 7 testwinkels in Gent en West-Vlaanderen

Collect&Go Connect is een online platform dat een boodschappencommunity creëert en dat gedurende 6 maanden getest wordt in 7 OKay en OKay Compact-winkels in Gent en West-Vlaanderen. “Met dit platform willen we 2 groepen mensen met elkaar in contact brengen: zij die geholpen willen worden met boodschappen doen en zij die een extraatje willen bijverdienen door te winkelen voor anderen uit hun buurt”, verduidelijkt Tom De Prater, verantwoordelijke van Collect&Go. “We denken dat dit een interessante aanvullende formule is voor bijvoorbeeld gezinnen met kinderen, mensen die (tijdelijk) minder vlot ter been zijn of drukbezette mensen bij wie boodschappen doen simpelweg niet altijd in de agenda past.”

OKay als ideale partner

Collect&Go Connect mikt vooral op de minder omvangrijke winkelmandjes, wat de samenwerking met OKay logisch maakt. De buurtsupermarkt staat al jarenlang garant voor snel, goedkoop en makkelijk winkelen. Tom De Prater: “We geloven dat deze service zeker interessant is voor mensen die doorheen de week aanvullend boodschappen nodig hebben, van groenten en fruit tot brood en vlees, maar geen tijd of mogelijkheid hebben om naar de winkel te gaan. Voor dat soort frequentere boodschappen wordt vandaag niet spontaan aan Collect&Go gedacht. Onze nieuwe Collect&Go Connect service biedt hiervoor wel een oplossing.”

Een service zoals Collect&Go Connect vertrekt enerzijds vanuit een gemeenschapsgevoel en stimuleert anderzijds ook het sociale netwerk in de buurt. “Bij OKay zetten we sterk in op lokale verankering en willen we met dit platform echt een positieve impact realiseren, door mensen uit de buurt met elkaar in contact te brengen”, vertelt Fabrice Gobbato, directeur van OKay. “Elke buurt is anders. Daarom testen we het ook uit op verschillende plaatsen: in het centrum van Gent, in een stadsrand en in dorpskernen.” Concreet gaat het om vier winkels in Gent (Krommewal, Sint-Pietersnieuwstraat, Voskenslaan en Heusden) en drie winkels in West-Vlaanderen (Zwevegem, Vichte en Oedelem).

Hoe werkt dit boodschappenplatform?

Via een nieuwe app van Collect&Go Connect (gratis beschikbaar in de App Store en op Google Play) kunnen klanten uit een selectie van het assortiment van OKay en OKay Compact een boodschappenlijstje opstellen. Vervolgens geven ze aan op welke dag, op welk tijdstip en voor welke vergoeding ze de boodschappen graag thuis geleverd krijgen. Ook boodschappers kunnen zich registreren in de app en aangeven binnen welke straal zij boodschappen willen doen. De boodschappers krijgen enkel winkelwagens te zien die hieraan beantwoorden. Ze kunnen vervolgens zelf bepalen welke winkelwagens ze aanvaarden, rekening houdend met hun beschikbaarheid en de vergoeding die ze willen ontvangen. De betaling wordt eenvoudig geregeld via het platform van Collect&Go Connect, dat erkend is binnen de deeleconomie.

Complementair aan bestaande services

De meer dan 200 afhaalpunten van Collect&Go zijn nog altijd hét speerpunt van de online boodschappendienst van Colruyt Group. Maar vanuit de filosofie ‘Boodschappen doen makkelijk maken’ wil Collect&Go ook andere services ontwikkelen die de klanten kunnen ontzorgen. “Onlangs nog verlengden we onze test met aanhuislevering in de Brusselse rand. We onderzoeken ook hoe we mensen in de stad nog vlotter kunnen bereiken. Deze nieuwe service past daar dus perfect in”, benadrukt Tom De Prater. Collect&Go hoopt met deze service tegelijk nieuwe klanten aan te spreken en bestaande klanten nog beter te faciliteren in hun noden. “We testen nu met OKay en OKay Compact, maar op termijn kan dit uitgebreid worden. Net daarom is een testperiode en klantenfeedback zo belangrijk voor ons”, besluit Tom De Prater.

Over OKay

OKay is de buurtsupermarkt van Colruyt Group. Klanten vinden er alles voor hun dagelijkse boodschappen. OKay-winkels zijn zo dicht mogelijk bij dorps- of stadskernen gevestigd en garanderen de laagste prijzen in de buurt. De allereerste OKay-winkel opende haar deuren op 14 januari 1998 in Ertvelde. Sindsdien openen ze jaarlijks gemiddeld 7 nieuwe winkels. De komende jaren zal de buurtsupermarkt dit ritme aanhouden. OKay telt vandaag zo’n 140 winkels in België en ziet op termijn een potentieel van 180 filialen. Sinds november 2015 beschikt de keten bovendien over zijn eigen distributiecentrum in de industriezone van Lot (Beersel) in Vlaams-Brabant. OKay telt momenteel meer dan 2.000 medewerkers.

Over OKay Compact

OKay Compact is het stadsconcept van buurtsupermarkt OKay. Traditionele OKay-winkels bevinden zich langs drukke invalswegen, dicht bij dorpskernen, terwijl OKay Compact focust op stadscentra. Met een gemiddelde oppervlakte van 350 m² zijn de OKay Compact-winkels kleiner dan een traditionele OKay. Het assortiment is er iets beperkter, al zijn er meer on the go producten, zoals koffie, gekoelde dranken en warme snacks. Bij OKay Compact zijn er alleen winkelmandjes (geen winkelkarretjes), om het winkelen zo snel en efficiënt mogelijk te laten verlopen. OKay Compact heeft intussen 9 winkels in Antwerpen, Brussel, Gent en Luik en de klantenreacties zijn erg positief.