Brouwerij Liefmans en Colruyt stellen buitengewone blend samen als eerbetoon aan Rosa Merckx

Vrijdag 23 juni 2023

Voor herhaling vatbaar, moeten de meester-blenders van Liefmans en Colruyt bieraankoper Dieter De Brackeleer en sommelier Dieter Declerck gedacht hebben. Want het is al de tweede keer dat ze samen een unieke blend creëren, exclusief voor Colruyt. Deze keer werd er een specialbier als eerbetoon aan Rosa Merckx gebrouwen: Madame Rose Kriek Brut Xtra. De vorige editie van 2021 won zowaar goud op de World Beer Awards.

Vaste waarden

Het kriekenbier Kriek Brut en het roodbruine bier Goudenband, de vaste waarden van de Oudenaardse brouwerij Liefmans, vormen de basis van de nieuwe Kriek Brut Xtra.

Verschillende jaargangen van zowel ons kriekenbier als de Goudenband bepalen de smaak van deze editie”, vertelt meester-blender Marc Coesens van brouwerij Liefmans. “De basis, zo’n 50 %, is kriek van 3 verschillende jaargangen, waarvan de oudste uit 2018 dateert.”

De frisse zurigheid van de krieken proef je dan ook duidelijk in deze blend. De warme toetsen van hout en vanille, die zijn dan weer te danken aan de andere pareltjes in deze blend. En die zijn niet van de minste. Een kriekbier van 2014 dat enkele jaren rijpte op oude pinot noir-vaten. Een blond bier, speciaal voor deze blend gebrouwen, dat 3 maanden rijpte op eikenhouten vaten. En Goudenband die op oloroso-sherryvaten heeft gelegen.

Marc: “De lange rijping op vaten geeft de bieren een heel intense smaak. De uitdaging is dan om niet té veel toe te voegen, anders wordt de blend te complex. Zo zit er van de Goudenband maar een heel lage concentratie in. En toch maakt die het geheel rijker. Haal je hem weg, dan is het een ander bier. Dat is de kunst van het blenden.”

Dieter De Brackeleer, bieraankoper bij Colruyt Laagste Prijzen: “We zijn verheugd om opnieuw met Liefmans te mogen samenwerken om een exclusief bier naar onze rekken te brengen. We hopen dat net zoals de editie van 2021 het een populair zomerbiertje zal zijn bij onze klanten. Door zijn frisse zurigheid is de Kriek Brut Xtra ideaal als zomers aperitief. Ook bij gevogelte, rood vlees en sterke kazen, zoals blauwschimmelkaas, is hij een aanrader.”

Ode aan Rosa

Rosa Merckx startte in 1947 bij Brouwerij Liefmans en groeide uit tot de eerste vrouwelijke brouwmeester van ons land. Twintig jaar lang stond ‘Madame Rose’ aan het hoofd van de brouwerij en zette ze de Liefmans-bieren op de kaart in binnen- en buitenland. Ze zou uiteindelijk 44 jaar voor de brouwerij werken en kwam nog lang daarna regelmatig langs om te proeven. ‘Madame Rose’ prijkt nu voor het eerst op de wikkel van fijn zijdepapier, dat met de hand rond elke bierfles wordt aangebracht. Een mooi eerbetoon aan deze bewonderingswaardige dame die veel betekende voor de Belgische bierwereld.

Tasting notes:

• Rood tot roodbruin.
  • Aroma van krieken, vanille, hout, gedroogd fruit en een vleugje karamel.
  • Uitgesproken kriekenbier met een zure, droge smaak en een lichte karameltoets.

Exclusief en in gelimiteerde oplage verkrijgbaar vanaf 21 juni in Colruyt Laagste Prijzen winkels. 7,9 % vol  75 cl. Richtprijs 9,19 euro per fles