Bio-Planet voortrekker in Green Deal Eiwitshift met ruim assortiment aan plantaardige eiwitbronnen

Wist je dat meer dan 80% van wat we eten via de supermarkt op ons bord komt? Geen wonder dus dat retailers een cruciale rol spelen wat betreft het aanbod aan vlees-, vis- en zuivelvervangers. Bio-Planet heeft stevige ambities. Hun plantaardige aanbod gaat omhoog, en snel. Het doel? Er tegen 2030 voor zorgen dat 60% van alle verkochte eiwitten bij Bio-Planet plantaardig zijn. Om de overgang van dierlijke naar plantaardige eiwitten te ondersteunen, lanceert de Belgische duurzame supermarkt 3 burgers met dierlijke én plantaardige eiwitten. Zo hoeven de doorwinterde carnivoren en flexitariërs niet meteen ‘cold turkey’ te gaan en wordt de shift naar een plantaardiger dieet vergemakkelijkt. Want vaker plantaardige boven dierlijke eiwitten verkiezen, draagt bij aan een beter milieu, dierenwelzijn, bodemkwaliteit én een gezonder eetpatroon.

Meer plantaardige producten op ons bord. Dat is het doel van de Green Deal Eiwitshift*. Zowel producenten als consumenten zijn vandaag de dag al volop in beweging naar een duurzamer voedingspatroon. Maar omdat de eiwitcultuur gaat over onze tradities en gewoontes rond voeding (en bijkomend de normen en waarden die we koppelen aan eten op ons bord) is de eiwitshift eerder een evolutie dan een revolutie. De gouden sleutel is om de eiwitshift te matchen aan de leefwereld van de Belgische consument, en daar zijn er al heel wat initiatieven voor.

Stapsgewijs krijgen plantaardige vis-, vlees- en zuivelvervangers steeds meer schapruimte én vindt het plant-based aanbod dus al heel aardig haar weg naar onze winkelmandjes.

Bio-Planet heeft stevige ambities: hun plantaardig aanbod gaat omhoog, en snel

“Ons doel is om ervoor te zorgen dat 60% van alle verkochte eiwitten bij Bio-Planet tegen 2030 plantaardig zijn om zo de Eiwitshift te helpen realiseren voor al onze klanten. Dat is een ambitieus doel, maar het stellen van zo’n doel is belangrijk, omdat het een stip op de horizon plaatst waar we naartoe kunnen werken. Via de Vlaamse Green Deal engageren we ons om een breed en vernieuwend plantaardig aanbod te blijven aanbieden. Zo dragen we samen bij aan een beter milieu en een betere gezondheid, stap voor stap.”
​Jan Van Holsbeke managing director bij Bio-Planet

De eerste meting, van februari 2021 t.e.m. maart 2022, toont aan dat van alle bij Bio-Planet verkochte eiwitten 52 % van dierlijke oorsprong zijn en 48 % plantaardig.

Een mooi resultaat, maar nog geen volledige shift. Het doel is om er tegen 2030 voor te zorgen dat 60 % van alle bij Bio-Planet verkochte eiwitten plantaardig zijn.

"De eerste meting, van februari 2021 t.e.m. maart 2022, toont aan dat van alle bij Bio-Planet verkochte eiwitten, er 52 % van dierlijke oorsprong en 48 % plantaardig zijn. Dit is te danken aan ons reeds breed productaanbod van plantaardige producten. Met dank aan verschillende actoren uit de hele voedingssector die de laatste jaren enorm geïnvesteerd hebben in een assortiment van plantaardige variaties op zuivel, vis en vlees. Die brede inspanning geeft de verandering kracht. De shift maken we niet alleen, maar samen. Om de ambitie 60/40 te halen tegen 2030, hebben we hoofdzakelijk in te zetten op extra presentatie en promotie van onze producten door nog meer te tonen wat we in huis hebben en de klant te verleiden om de shift te maken.”
​Jeroen Van Belleghem - Productstrateeg bij Bio-Planet

NIEUW bij Bio-Planet: vleesburgers met plantaardige eiwitten

“Er heerst een enorme bereidheid om de shift te maken. Grote vlees- en zuivelbedrijven zijn achter de schermen, en steeds vaker ook ervoor, bezig met de eiwittransitie. Er moet blijvend gewerkt worden aan innovaties, zodanig dat die vlees- en visvervangers nóg breder beschikbaar worden. Inzetten op smaak is daarom een hele belangrijke factor in dit verhaal. Dan pas gaan we echt een transitie kunnen zien van dierlijk naar plantaardig.”
​Jeroen Van Belleghem - Productstrateeg bij Bio-Planet.

Als pionier in het introduceren van nieuwe alternatieve eiwitbronnen trekt Bio-Planet mee aan die kar door zélf aan de knoppen te zitten qua productontwikkeling: het lanceert vanaf 1 april drie in house ontwikkelde "burgers+", bestaande uit vlees en plantaardige eiwitten die te vinden zullen zijn in de bedieningstoog van elke Bio-Planet winkel. Hybride burgers, quoi. Zo brengt de supermarkt de eiwitshift op haar manier dichter tot bij de consument.

​Omdat gedrag en gewoontes veranderen tijd, geduld en wilskracht vergt, maakt Bio-Planet de stap naar een plantaardigere levensstijl een stukje makkelijker. De bedoeling is om stapsgewijs de vleesconsumptie te verminderen, zonder in te boeten op de gekende smaak of textuur van het vlees. Voor alle duidelijkheid, die burgers bevatten nog steeds vlees, maar veel minder dan we gewend zijn. Het doel is een product voor te schotelen waarvan je eigenlijk niet merkt dat je minder vlees aan het eten bent. Deze producten vormen dan voornamelijk voor flexitariërs een mooi alternatief om zelf stap voor stap meer plantaardige eiwitten in hun menu te verwerken, zonder meteen ‘cold turkey’ te hoeven gaan.

“Door een deel van het vlees te gaan vervangen door plantaardige proteïnen bespaart men water, CO2 uitstoot en daarbij is het ook nog eens beter voor de gezondheid. Het voornaamste van deze innovatie is dat carnivoren en flexitariërs niet het gevoel hebben dat ze moeten inboeten op smaak of textuur, wat voor hen zeer belangrijk is bij vleesproducten. Zo wordt de stap naar minder vlees eten kleiner. En dat op zich is al een stap in de goede richting. We willen hiermee de daling van vleesconsumptie stimuleren én een impact hebben op de huidige klimaatproblemen maar ook op de gezondheid van de consument. Daarnaast zijn we momenteel ook bezig met een ander project in het kader van de eiwitshift waar de reststromen van bier worden verwerkt in een vleesvervanger.”
​Anna Gryseels, Projectleider binnen het food-innovationteam van Colruyt Group

Stap voor stap naar meer plantaardige eiwitten

Bio-Planet engageert zich om plantaardige producten een minstens gelijkwaardige plaats te geven naast dierlijke producten én klanten daarbij een ruime keuze te geven. Zowel in breedte en diepte van het assortiment, als plaats in de winkel, promo's en communicatie.

“De plantaardige markt groeit elk jaar en dat kunnen wij alleen maar toejuichen. In de nieuwe winkels die we sinds 2021 openden, vind je op je winkelroute eerst de granen, groenten, fruit en plantaardige alternatieven voor je bij het vlees, vis en gevogelte komt. Daarnaast promoten we actief plantaardige alternatieven voor vlees, vis en gevogelte. Ook ontwikkelen we samen met chef Seppe Nobels nieuwe Belgische klassiekers met groenten in de hoofdrol. Vandaag vind je op onze website al meer dan 800 recepten. 60 % daarvan is al veggie of vegan. In de toekomst geven we voor elk recept met vlees, vis of gevogelte een plantaardig alternatief mee. Ook in de nieuwsbrieven komen vegetarische recepten ruim aan bod. Op die manier trachten we het de consument makkelijker te maken door hen te blijven inspireren om vaker de keuze te maken voor plantaardige eiwitten.”
Jan Van Holsbeke managing director bij Bio-Planet

Andere initiatieven van Bio-Planet:

• 60% van het Bio-Planet-aanbod aan eiwitrijke producten is al plantaardig. Regelmatig vervoegen smakelijke nieuwigheden het lijstje.
  • Bij Bio-Planet vind je vis, vlees, gevogelte én plantaardige producten op één en dezelfde zichtbare plaats.
  • Online kunnen consumenten zich laten inspireren door meer dan 300 vegetarische recepten. Ook de kookworkshops van Colruyt Group Academy kregen een uitgebreid veggie aanbod: van ‘Een vegan alternatief voor kaas maken’ tot ‘Peulvruchten, onbekend is onbemind’.
  • Mooie promo’s maken plantaardig eten toegankelijk voor iedereen.

*Wat is de Green Deal Eiwitshift?
​De Green Deal Eiwitshift is een partnerschap tussen de Vlaamse overheid en organisaties uit de voedingssector (retailers, producenten, cateraars, horeca, ngo's ...). De Green Deal loopt van 2021 tot 2025 en streeft naar een betere verhouding tussen dierlijke en plantaardige producten op ons bord.

De gemiddelde Belg haalt zijn eiwitten voornamelijk uit dierlijke eiwitbronnen (60 %) en in mindere mate uit plantaardige (40 %). Het doel is deze percentages in de om te draaien naar 60 % plantaardige eiwitbronnen en 40 % dierlijke tegen 2030. Die evolutie noemen we de Eiwitshift.