Bio-Planet Braine-l’Alleud toont in primeur nieuw winkelconcept

Na grondige renovatiewerken opent Bio-Planet Braine-l’Alleud op vrijdag 19 februari opnieuw de deuren. Klanten kunnen er kennismaken met het nieuwe winkelconcept van Bio-Planet, dat de lat qua duurzaamheid hoog legt. Meer producten in bulk, een aparte serre voor groenten en fruit, gerecycleerde winkelmandjes, circulaire bouwmaterialen, … Het zijn maar enkele van de duurzame innovaties die Bio-Planet test in Braine-l’Alleud, alvorens ze uit te rollen in de andere 30 winkels. De winkel is meteen ook de eerste vestiging van Bio-Planet waar klanten ter plaatse hun Collect&Go-bestelling (in de Bio-Planet-webshop) kunnen afhalen.

Woensdag 17 februari 2021

Bulkverkoop en koriander uit verticale landbouw

In Braine zetten we verder in op verpakkingsarm winkelen, waarbij klanten zelf hun potjes kunnen vullen met producten in bulk”, zegt zaakvoerder Olivier Verzwymelen. “We behouden het meubel dat we eind 2019 lanceerden in Corbais, met een 25-tal soorten noten, granen en gedroogde vruchten. Daarbovenop bieden we nu drie variëteiten koffiebonen aan, originekoffies uit Nicaragua, Ethiopië en Colombia.
​ De winkel toont in primeur ook een nieuw Ecotap-navulstation met producten voor was, afwas en schoonmaak, te vullen in eenmalig aan te kopen flessen. Later zullen klanten op dezelfde manier ook verzorgingsproducten kunnen aankopen.
​ Een andere primeur zijn de duurzame korianderplantjes, gekweekt in de zelf ontwikkelde ‘vertical farm’ in Halle. Deze in de hoogte opgebouwde indoor plantage vereist 20 keer minder oppervlakte en 90% minder water dan klassieke teelt en draait volledig op groene stroom. Omdat alle omstandigheden perfect onder controle zijn, blijft de kwaliteit het hele jaar door constant. “We zijn ervan overtuigd dat de koriander even goed in de smaak zal vallen als onze basilicumplantjes die sinds maart 2020 in verkoop zijn”, zegt Bio-Planet-manager Jan Van Holsbeke.

Duurzaam winkelontwerp

Bij het ontwerp van de winkel ging Bio-Planet meer dan ooit voor maximale duurzaamheid. “We zijn heel fier op de gloednieuwe serre voor verse groenten en fruit”, legt zaakvoerder Olivier Verzwymelen uit. “De serre sluit aan op de gekoelde versmarkt met zuivel, charcuterie en kaas en profiteert mee van de koude die eruit stroomt. Zonder extra energie te verbruiken, krijgen we in de serre een temperatuur van 9°C en een luchtvochtigheid van 75%. Optimale bewaaromstandigheden, waarmee we meteen ook voedselverspilling tegengaan.

Voorts test Bio-Planet voor de winkelinrichting plantaardige panelen van de Belgische startup Circular Matters. De sterke, 100% recycleerbare panelen zijn gemaakt van vezels en bindmiddel uit reststromen van de landbouw en voedingsindustrie. Sommige meubels zijn dan weer afgewerkt met circulaire panelen van het Belgische Unilin, gemaakt uit gerecycleerd hout.

Ten slotte neemt de winkel in Braine veel duurzame elementen over die Bio-Planet al toepaste. Denk aan de 30% zuinigere ledverlichting en de propaankoeling. Over heel de levensduur stoot deze installatie zowat 90% minder broeikasgassen uit dan klassieke koelsystemen.

Vernieuwend assortiment

Braine is de eerste Bio-Planet-winkel met een eigen bakkerij. Zaakvoerder Olivier Verzwymelen: “We bakken er een tiental biologische producten af van onze trouwe leverancier Atelier du pain: brood, stokbrood en koffiekoeken. En dat mag gezien worden, daarom kunnen onze klanten door een transparante wand heel het bakproces volgen.” In de broodcorner vinden ze voortaan ook artisanale patisserie, van fruittaartjes over crumble tot brownies, handig mee te nemen in composteerbare dozen.

De bedieningstoog werd een maatje groter en biedt keuze uit ruim 350 soorten vlees, kaas, charcuterie, veggie en vegan. In de toog liggen voortaan ook een vijftigtal soorten voorverpakt vlees en kaas, met op de verpakking de prijs, de allergenen en voedingswaarden. Olivier Verzwymelen: “Met deze combinatie bieden we enerzijds selfservice voor wie snel wil winkelen of zijn producten thuis wat langer wil bewaren. Anderzijds is er een uitstekende persoonlijke bediening, advies van onze vakmensen en portionering op maat.
​ Ten slotte: wie iemand wil verwennen vond bij Bio-Planet altijd al veel inspiratie, maar kan in Braine nu ook terecht voor bloemen en originele cadeaumanden.

Eerste eigen afhaalpunt voor online bestellingen

De winkel is meteen ook de eerste vestiging van Bio-Planet met een eigen afhaalpunt voor bestellingen in de Bio-Planet-webshop, geplaatst via het platform Collect&Go. Tot nu toe konden klanten hun online bestellingen enkel afhalen in zo’n 130 afhaalpunten bij Colruyt-winkels. Maar nu kunnen ze dus ook terecht in hun vertrouwde Bio-Planet. “Handig”, vindt zaakvoerder Olivier Verzwymelen. “Is een besteld product niet beschikbaar, dan stellen onze medewerkers een geschikt alternatief voor. En wie iets vergat te bestellen, neemt het gewoon nog mee uit de winkel.

Recycleren, informeren, inspireren

Bio-Planet neemt een leidersrol op in duurzaam ondernemen en wil zijn klanten maximaal informeren en inspireren om bewuster te consumeren. “Op dat vlak hebben we in de nieuwe winkel mooie stappen gezet”, zegt manager Jan Van Holsbeke. Zo kwam er aan de ingang van de winkel een recycling hub. Daar kunnen klanten hun gebruikte batterijen, Brita-filters en plasticfolies van hun aankopen achterlaten. Nieuw zijn de frisse winkelmandjes, gemaakt van gerecycleerde oceaanplastics zoals versleten visnetten.

Bio-Planet hecht veel belang aan transparante communicatie naar zijn klanten. Daarom licht het de belangrijkste duurzaamheidsinitiatieven toe op infopanelen. Digitale schermen aan de kassa’s en de bedieningstoog maken de klanten alert op productinfo, acties en recepten. De prijsetiketten tonen duidelijk de Nutri-Score en of de producten glutenvrij, lactosevrij of vegan zijn.  Verder zijn er drie tablets waarmee klanten artikelen kunnen scannen en productinfo opzoeken en aan de ingang vinden ze nog heel wat info zoals folders, pockets, kranten en recepten van de maand.

Foto’s van Bio-Planet Braine kunnen vanaf vrijdag opgevraagd worden via de persdienst van Colruyt Group.

Bio-Planet Braine-l’Alleud
​ Chaussée d’Alsemberg 437
​ 1420 Braine-l’Alleud

17 medewerkers

Oppervlakte 648 m²

Collect&Go-afhaalpunt voor reservaties in de Bio-Planet-webshop

62 parkingplaatsen en 14 fietsplaatsen

Openingsuren: maandag tot zaterdag, van 8u30 tot 19u30.

Silja Decock, persverantwoordelijke Colruyt Group
​ Tel.: +32 (0)473 92 45 10 of +32 (0)2 363 55 45