1 op 4 Belgen maakt zich zorgen over Sintbudget

Dinsdag 18 oktober 2022

De koopkracht van de Belg staat steeds meer onder druk. Met de Sintperiode in aantocht, wordt het budget dat de goedheilige man ter beschikking heeft dan ook duchtig onder de loep genomen. Uit onderzoek dat iVOX in opdracht van Dreamland liet uitvoeren1, blijkt dat 1 op 4 Belgen zich zorgen maakt over het budget voor Sinterklaas. Meer dan 1 op 2 ouders vindt het zelfs een terugkerende uitdaging om de precieze cadeautjes die hun kinderen vragen, ook daadwerkelijk te kopen. 71% van de Belgische ouders denkt bijgevolg na over promotieshoppen, vroeger kopen of overweegt minder of goedkopere geschenken. Marktleider Dreamland is klaar om dit veranderende koopgedrag van de Belg op te vangen en wil ook dit jaar ieder kind een magische Sint geven door in te zetten op scherpe prijzen, een vroegkoopactie, budgetvriendelijke kooptips en Sintbeleving.

Sintbudget onder druk

Bijna 9 op 10 Belgische kinderen maken vandaag een verlanglijstje voor Sinterklaas. Voeg daaraan toe dat 68 % van de ouders meer dan één cadeau voorziet rond 6 december, dan hangt er aan Sinterklaas onvermijdelijk een kostenplaatje vast. Hoewel het budget dat ouders willen spenderen aan Sinterklaas niet noemenswaardig veranderd is ten opzichte van 20192, heeft 1 op 5 Belgen wél het gevoel dat ze er financieel op achteruitgaan. Bovendien is er een groot maatschappelijk verschil: meer dan 30 % van de mensen die het financieel niet breed hebben, ervaren een daling in hun budget. ​

Story image

Niet onlogisch dus dat 1 op 4 Belgen zich in het huidige klimaat, waarin de koopkracht serieus onder druk staat, zorgen maakt over het Sintbudget. Mensen die het over het algemeen minder breed hebben (44 %), maken zich het meest zorgen.

Veranderend koopgedrag: vroeger en online

Ongeacht of ze zich zorgen maken over het Sintbudget of niet, 71 % van de Belgische ouders gaan alsnog op zoek naar manieren om zoveel mogelijk te besparen. Veruit de populairste tactiek is om nog meer te letten op promoties en kortingen (37 %), cadeaus vroeger aankopen is eveneens een veelgenoemde oplossing (29 %). Veerle De Witte, directeur van Dreamland bevestigt dat dit een slim idee is omwille van keuzemogelijkheden en vroegkoopactie: “We zien dat onze klanten steeds gevoeliger worden voor de prijs en timing van hun Sintinkopen. Met Sinterklaas, kerst en eindejaar is december sowieso een dure maand. Klanten zoeken manieren om hun uitgaven te spreiden en willen daarom alsmaar vroeger starten met hun Sintaankopen. Bij Dreamland komen we daaraan tegemoet met onze vroegkoopactie die in de herfstvakantie zal lopen. Op dat moment zijn er niet alleen mooie kortingen, maar is er ook nog ruim voldoende keuze voor de ouders in ons productaanbod.”

Story image

Sommige ouders geven ook aan minder geschenken dan gewoonlijk te kopen (12 %) of goedkopere cadeautjes (11 %). Dat aandeel stijgt zelfs naar een kwart bij ouders die moeite hebben om maandelijks rond te komen. Tot slot voelt 12 % van de ouders wél de nood om te besparen maar weten ze nog niet goed hoe. Voor hen heeft Dreamland, naast vroeger kopen en promojagen, nog andere tips klaar: “Klanten kunnen bij ons bijvoorbeeld producten kopen van ons kwalitatief huismerk Dreamland, wat zeer competitieve prijzen kent ten opzichte van de grote merken. Het is dus zeker een optie om een goedkopere variant van een minder gekend merk te kopen van het cadeautje op de lijst van je kind. Je kan ook tweedehands speelgoed kopen, of meerdere kleine, goedkopere cadeautjes voor je kind voorzien in plaats van één groot cadeau. Zorg er bovendien zeker voor dat je kind voldoende opties op zijn of haar lijstje zet, zodat je als ouder tijdens het Sintshoppen genoeg keuzevrijheid hebt uit het zeer veelzijdige aanbod”, tipt Veerle De Witte.

Een tweede opvallende wijziging in consumentengedrag is de verschuiving naar online Sintshoppen. Meer dan 1 op 4 ouders is van plan om een groot deel of zelfs alle cadeaus online te kopen. In Vlaanderen is dit aandeel met 1 op 3 ouders zelfs nog een pak hoger.

Story image

Open ended play, duurzaam en inclusief speelgoed

38 % van de kinderen geven ‘leuk om mee te spelen’ als hoofdreden waarom ze een bepaald product op hun Sinterklaaslijstje zetten. Ook de invloed van sociale media en hun speelgenootjes, alsook de populariteit van het speelgoed spelen een grote rol bij kinderen. Speelgoed moet duidelijk plezierig én trendy zijn. Ouders letten daarentegen vooral op de prijs van het speelgoed wanneer ze hun Sintaankopen doen. 36 % geeft aan dat prijs de belangrijkste factor is bij het vullen van de winkelmand. Het prijsargument wordt op de voet gevolgd door 30 % van de ouders die het vooral belangrijk vinden dat het speelgoed past bij de leeftijd van hun kind. ‘Leuk om mee te spelen’ komt bij de ouders op de derde plaats (26 %), vlak voor ‘gaat lang mee’ (22 %) en ‘duurzaam’ (19 %).

Story image

Dat 1 op 5 ouders aangeeft dat duurzaamheid belangrijk is, is een trend die ook Dreamland al een aantal jaren ziet opduiken. Veerle De Witte: “Niet alleen de duurzame materialen waarmee speelgoed gemaakt wordt, zijn steeds vaker van belang. We zien ook meer speelgoedfabrikanten die educatief speelgoed maken waarin dat maatschappelijk verantwoorde aspect van spelen vervat zit. Zo is speelgoed dat focust op inclusiviteit en diversiteit momenteel serieus trending. Het doel is dat ieder kind zich gezien voelt, erbij kan horen en dat kinderen de diversiteit van onze maatschappij van jongs af aan meekrijgen. Dat gaat van poppen met verschillende huidskleuren, meer jongenspoppen, tot Barbies met een fysieke beperking. Een maatschappelijke trend die wij bij Dreamland alleen maar kunnen aanmoedigen en dus ook volgen in ons productaanbod.”

Een andere opvallende nieuwkomer in speelgoedland is open ended play. Dat is een vorm van spelen zonder regels of een duidelijk vooropgesteld doel. Kinderen ontdekken op deze manier hun eigen spel waarin ze hun fantasie en creativiteit de vrije loop kunnen laten. Welk speelgoed er dit jaar het vaakst in de zak van Sinterklaas zal zitten en 7 bijhorende speelgoedtrends, ontdekt u in dit persbericht.

Naast cadeaus ook beleving centraal

Hoewel het overgrote deel van de ouders dus cadeautjes voorziet tijdens Sinterklaas, omvat het kinderfeest meer dan pakjes alleen. Maar liefst 84 % van de Belgen besteedt aandacht aan ‘beleving’ rond de Sinterklaasperiode. Hoe jonger de kinderen, hoe belangrijk die beleving wordt. Dat kan gaan van samen Sinterklaasliedjes zingen, de woning versieren, de aankomst van de Sint te volgen, maar ook een 1-op-1 ontmoeting met de Sint staat hoog op het verlanglijstje. Zo smeden maar liefst 4 op 10 ouders plannen om hun kind te laten praten met de Sint. Voor mensen die het moeilijk hebben om rond te komen, neemt dat zelfs nog toe tot 55 %. ​

Story image

Veerle De Witte beaamt het belang van Sintontmoetingen: “Ook wij zetten actief in op Sintbeleving. Ontmoetingen met de Sint via Dreamland is iets wat we ieder jaar vrijblijvend aanbieden. Er hangt geen enkele koopverplichting aan vast, het is een investering van onze kant. Voor ons moet die magische Sintbeleving er namelijk voor elk kind kunnen zijn. Alle gezinnen kunnen zich via een apart platform inschrijven voor een afspraak met de Sint. Er is de mogelijkheid om te videobellen met de Sint. Tijdens een persoonlijk gesprek kunnen kinderen hem ongestoord vragen stellen, iets wat de afgelopen jaren heel populair bleek te zijn. In onze fysieke winkels zijn er dan weer live ontmoetingen met de Sint mogelijk. In totaal zullen we zo bijna 17.000 kindjes een unieke Sintbeleving kunnen geven.”

Overzicht van belevingsacties bij Dreamland:

• Videobellen met Sint en Piet op 5, 19 en 26 november en 3 december.
  • De Sint komt op bezoek in de Dreamland-winkels op 26 oktober, 16 en 23 november.
  • In de herfstvakantie organiseert Dreamland in zijn winkels een speelweek waarbij kinderen kunnen spelen met de cadeaus waarvan Dreamland verwacht dat ze massaal in de zak van Sinterklaas zullen zitten.
  • Colruyt Group Academy organiseert workshops “Knutselen met Piet” op 16 november en “Sintpret met je kapoen” op woensdag en zaterdag in november.
  • Facebook live op 26 november waarbij Sint en Piet leuke vragen van kinderen beantwoorden.

Alles van de Sint verzameld vindt u hier.

1 Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Dreamland tussen 23 en 30 augustus 2022 bij 1.000 Belgische ouders die Sinterklaascadeaus geven, representatief op geslacht, leeftijd en regio.

2Ook in 2019 voerde iVOX in opdracht van Dreamland een online onderzoek uit bij 1.000 Belgische ouders. Sommige vragen in de vragenlijst van 2022 werden identiek geformuleerd als in 2019, om een vergelijking mogelijk te maken.