Trends voor het eindejaarsmenu

De voedingsformules van Colruyt Group voorspellen 6 voedingstrends voor dit eindejaar

Donderdag 8 december 2022

Wie feestdagen zegt, zegt feestmaal. De supermarkten van Colruyt Group – Colruyt Laagste Prijzen, OKay, Bio-Planet, Spar Colruyt Group en CRU – signaleren de belangrijkste eindejaarstrends die onze tafel zullen opsmukken. Van amuse-bouche tot digestief, met klassiekers, maar ook verrassende nieuwkomers. Uiteraard met aandacht voor het budget. Dit zijn de zes opvallendste trends aan de feesttafel.

Trend 1: klassiekers met twist

Dit eindejaar blijven de klassiekers in de smaak vallen. Van de Belgen die kiezen voor schuimwijn of champagne, klinkt 50 % met een glaasje cava, al is prosecco momenteel de sterkste groeier. “Bij het aperitief serveren we het liefst de klassieke chipssmaken”, weet Liesbet Mesdom, categoriemanager Vers en Diepvries bij Colruyt Laagste Prijzen. “Gevolgd door ovenhapjes en andere ready-to-use aperohapjes. Die kopen onze klanten ruim op voorhand en proeven ze graag eens voor. Vorig jaar verkocht Colruyt Laagste Prijzen tijdens eindejaar 25 % meer verse aperitiefhapjes en ruim 30 % meer diepvrieshapjes. Weverwachten dat die trend zich dit jaar verderzet.”

Ook als hoofdgerecht passeren alle klassiekers de revue, met de nodige creativiteit. Bij Cru krijgt de traditionele gevulde kalkoen en het kalkoenfiletgebraad een premiumvulling met naast puur kalkoen- en varkensgehakt ook pistachenoten, paddenstoelen, truffelsap en cognac. Wie wil gourmetten of fonduen vindt bij Colruyt Laagste Prijzen nieuwe varianten opde klassieke schotels: vegetarisch of met vis.Van de gourmet- en fondueschotels verkocht de retailer vorig jaar maar liefst 300 ton.

Het hoofdgerecht wordt vaak vergezeld door kroketten. Van de gekende soorten verkoopt Colruyt Laagste Prijzen elk jaar 1,6 miljoen kg, waarvan meer dan één vijfde in december. Kroketten met een specialere vulling zitten in de lift en dus in het aanbod, zoals die met truffel of zoete aardappel bij Colruyt Laagste Prijzen. Bij de maaltijd is bordeauxwijn een gevestigde waarde en winnen klassieke pils en winterbieren aan populariteit. Als digestief blijft whisky goed scoren.

Trend 2: gemak voorop

Werden de feesten vorig jaar nog overschaduwd door corona, dan vieren we dit jaar opnieuw volop samen in een ruimer gezelschap. Om meer tijd samen en minder tijd in de keuken door te brengen, kiezen klanten graag voor gemakkelijke oplossingen zoals kant-en-klare schotels, gerechten of zelfs volledige menu’s.

Dat die opties niet onorigineel hoeven te zijn, bewijzen de zelfstandige Spar-ondernemers. Zij geven persoonlijk advies aan de gastheer- of vrouw om een eigen toets aan het feestmaal toe te voegen en stellen schotels op maat samen. Dit jaar pakt Spar ook uit met een productvernieuwing: de voorgeopende oesters. Die maakt de klassiekers toegankelijker voor thuischefs.

Kant-en-klare menu’s zijn een ideale oplossing om maximaal tijd te winnen. Vorig jaar verkocht buurtsupermarkt OKay er meer dan 23.000. Dit jaar maakt het verschillende feestelijke traiteurgerechten ook apart beschikbaar zodat klanten naast de drie vaste formules ook à la carte hun eigen kant-en-klare menu kunnen samenstellen.

Voor wie toch graag zélf culinair kookt, maar zich het opzoekwerk wil besparen, lanceert Colruyt Laagste Prijzen voor het eerst twee ‘freshboxen’: handige boxen met alle ingrediënten inclusief het recept. Daarnaast bereiden ook de Colruyt-beenhouwers naar goede gewoonte kant-en-klare schotels. Met afzonderlijke gerechten, of volledige menu’s met kalkoen in de hoofdrol.

Trend 3: budgetvriendelijk feesten

Nu het budget van heel wat gezinnen onder druk staat, bekijken ze steeds meer hoe ze de feestdagen betaalbaar kunnen houden. Colruyt Laagste Prijzen garandeert standaard al de laagste prijzen, en inspireert zijn klanten nu ook met nuttige bespaartips. Zo bewijst het dat goed feesten niet duur hoeft te zijn. Colruyt Laagste Prijzen raadt zijn klanten aan alles in te slaan wat ze op voorhand in actie kunnen kopen, zoals diepvriesproducten en dranken.

Het loont ook om een balans te zoeken tussen premiumproducten en budgetvriendelijkere ingrediënten, en tussen bekende merken en huismerken. Van Boni-hapjes bij de apero tot Everyday-mascarpone in de tiramisu. Om te klinken heeft Colruyt Laagste Prijzen 27 referenties champagne in z’n aanbod: van basiskwaliteit tot champagnes van de grote huizen. De meest budgetvriendelijke keuze is Comtesse de Gramont. Meer bespaartips vind je op colruyt.be/slim-besparen.

Trend 4: superieure producten

Om de druk op het gezinsbudget binnen de perken te houden, kiezen klanten voor minder maar beter: kwaliteit boven kwantiteit, merkt Cru op. Voor superieure producten is de belevingsmarkt top of mind, blijkt uit de verkoopcijfers van vorig jaar. In december 2021 steeg het aantal bestellingen er met bijna 3 %, goed voor een meeromzet van 10 %. De bestverkochte producten in december 2021 waren dan ook echte klassiekers als Sint-Jakobsnoten, gerookte Schotse zalm en Canadese kreeft. De kant-en-klare traiteurschotels en gerechten zijn eenvoudig af te werken met een zelfgemaakte finishing touch zoals een notentopping of kruidenboter. Daarnaast vinden klanten er ook luxueuze hapjes die geen werk vragen: van huisgemaakte gravad lax (gemarineerde rauwe of lichtgerookte zalm) en ambachtelijke peperkoek, tot handgesneden Spaanse Belota-ham. Een ervaring op zich zijn de extra vlezige oesters in een originele degustatiebox met vier heel verschillende smaakbelevingen. Bij Cru is december goed voor 20 % van de volledige jaaromzet in het metier vis. Voor oesters is dat 50 % van de jaaromzet.

Wie op zoek is naar kwaliteit en vakmanschap kan ook kiezen voor de gourmetschotels met voortreffelijk biovlees van Bio-Planet. Hoewel er geen biologisch wild op de markt is – dat kan niet gecontroleerd worden – kiest de biowinkel er bewust voor om ook wild aan te bieden. Het gaat daarbij resoluut voor kwalitatieve stukken van pure producten die ook op vlak van dierenwelzijn en ecosysteem perfect in zijn filosofie passen. De fazant- en reebokpaté bijvoorbeeld, komt van Le Cochon d’Or, een ambachtelijk familiebedrijf uit Anderlecht. Ook als toetje kunnen klanten er kiezen voor puur en Belgisch. De ijspralines en kerstbuche van IJs René – artisanaal ijs uit de Haan op basis van biologische hoevemelk – zijn een absolute topper.

Trend 5: klinken zonder alcohol

Alcoholvrij aperitieven of alcoholarme dranken zitten al een hele tijd in de lift. Met de feestdagen is dat niet anders. Naast verse fruitsappen grijpen consumenten steeds vaker naar feestelijke dranken als Nona, ginger beer, vlierbloesemfrisdrank of de premium mixers van Schweppes en Fevertree. Ook bubbels en wijnen zonder alcohol, zoals Vintense, vallen in de smaak. Bij Colruyt Laagste Prijzen vind je intussen al 22 referenties alcoholvrij bier en 54 alcoholvrije wijnen en aperitieven. De supermarkt verwelkomde de laatste jaren ook bijna 80 nieuwe alcoholvrije frisdranken. Met feestelijke non-alcoholische dranken als Anaperitivo, MocktailClub, Bôtan en Suivie springt ook Cru mee op de alcoholvrije kar. En Bio-Planet breidt z’n Gimber-aanbod uit met een versie met passievrucht en eentje op basis van yuzu en citroentijm met 50 % minder suiker. ​

Trend 6: plantaardig en duurzaam

Samen feesten betekent ook rekening houden met ieders voedingsvoorkeur. Gelukkig vind je voor elk onderdeel van het feestmaal intussen een plantaardig of duurzamer alternatief. Zo wordt het aanbod vegan hapjes steeds uitgebreider. Met onder meer de seasticks of miniworstenbroodjes van het Belgische BonMush. Beide op basis van oesterzwammen, en beschikbaar bij Colruyt Laagste Prijzen. Of de nieuwe soorten vegan humus en zeewierkroketjes bij Bio-Planet. Die laatste zijn een ideaal alternatief voor de populaire kaas- en garnaalroketten dat qua smaak zeker niet moet onderdoen. Bij de apertiefhapjes zien we ook crackers op basis van krekelmeel. Insectenvoeding is qua voedingswaarde gelijkwaardig aan vlees maar met de milieu-impact van planten. Een perfecte alternatieve eiwitbron dus.

Als vleesalternatief in hoofdgerechten kunnen thuischefs kiezen voor een veggie gourmetschotel (beschikbaar bij onder meer Colruyt Laagste Prijzen), vegan seitanrollade (Bio-Planet) of champignons. Sinds kort vinden ze bij Bio-Planet oesterzwam, eryngii en nameko, gekweekt op de broodresten van de winkels. Een circulaire keten die voedselverspilling tegengaat.

Ook goed nieuws voor fans van een hartig dessert: het aanbod plantaardige kaasalternatieven wordt steeds uitgebreider. Momenteel is zo’n 15 % van de kazen bij Bio-Planet plantaardig en dat aantal blijft groeien, met bijvoorbeeld de producten van het Gentse Omage, op basis van gefermenteerde cashewnoten, de vegan variant voor blauwschimmelkaas van het Franse Jay & Joy en Fervena’s romig alternatief met noten en provençaalse kruiden.

In de categorie duurzame zoetigheden valt de ‘upcycled’ praline van Cabosse op. Voor de vulling wordt naast de pulp van de cacaovrucht ook het fruitige vruchtvlees errond gebruikt. Zo wordt de cacaoboon optimaal benut. En dat met respect voor de cacaoboeren en de natuur. Goed voor goud op de ISM-beurs: het ‘wereldkampioenschap chocolade’. Te koop bij Colruyt.

Betaalbare eindejaarstrends bij Colruyt Laagste Prijzen

Meer informatie en cijfermateriaal over de eindejaarsperiode bij Colruyt Laagste Prijzen:

Meer weten? Contacteer de persdienst van Colruyt Group.