Ophaling fondsen Green Retail Bond Colruyt Group is een succes: “Extra bevestiging voor de duurzame koers die we blijven varen”

Eerste notering van de obligatie werd in de verf gezet op Euronext

Dinsdag 21 februari 2023

Op 8 februari lanceerde Colruyt Group voor het eerst de mogelijkheid om in te tekenen op een groene retail obligatie. De inschrijving voor deze uitgifte, die valt onder het Sustainable Financing Framework, startte op 10 februari 2023 en bleek al heel snel een succes te zijn bij investeerders. Op amper een dag tijd werd de beoogde 250 miljoen euro opgehaald. Die zullen de komende jaren ingezet worden voor de financiering van tal van bestaande en nieuwe duurzame projecten van de groep. Vandaag is een finale mijlpaal in de effectieve uitgifte en noteren de obligaties voor het eerst op de gereglementeerde markt van Euronext Brussel. Iets wat symbolisch in de verf gezet werd met het luiden van de bel op Euronext deze ochtend.

Unieke samenwerking binnen Colruyt Group

De voorbije jaren was de markt voor een retail obligatie minder aantrekkelijk omwille van het lage tot negatieve renteklimaat. Stefaan Vandamme, CFO Colruyt Group, geeft aan: “Het was voor ons een evidentie dat, van zodra de keuze was gemaakt om voor een retail obligatie te gaan, dit gelinkt zou worden aan onze strategie met betrekking tot duurzaamheid. Bij deze groene retail obligatie worden de netto-opbrengsten aangewend voor de financiering van groene projecten, zoals de investering in “clean transportation”, circulair waterbeheer, hernieuwbare energie, het verduurzamen van gebouwen, …. Op deze manier willen we ons engagement om op de lange termijn te investeren in een duurzame toekomst, verder waarmaken”. Belfius Bank, BNP Paribas Fortis en KBC Bank traden op als joint lead managers bij de uitgifte van de groene retail obligatie.

Deze uitgifte valt onder het Sustainable Financing Framework, het resultaat van een unieke samenwerking tussen verschillende teams binnen Colruyt Group, gaande van Sustainability, de betrokken businesses tot de Finance afdeling, en KBC als Sustainable Structuring Agent. ​ Dit Sustainable Financing Framework bepaalt aan welke voorwaarden volgens de retailgroep voldaan moet zijn opdat een project in aanmerking komt om een duurzaam label te krijgen.

Samen investeren in een groene(re) toekomst

Colruyt Group staat steeds dicht bij de klant. Het idee om het bredere publiek mee te laten participeren in groene projecten is niet nieuw voor de retailgroep. Eerder werd Eoly Coöperatie al opgericht waarin burgers kunnen participeren in de bouw en de opbrengsten gegenereerd door windmolens op land, en enkele jaren later volgde de burgerparticipatie in offshore windenergie via NorthSeaWind. Sinds november 2022 kunnen klanten via de aankoop van voedingsproducten met Eco-score A en B punten sparen via hun Xtra app en die inzetten voor meer biodiversiteit.

Via deze groene retail obligatie wilde Colruyt Group nog een stap verder gaan en het brede publiek laten participeren in de verduurzamingsprojecten en daar een vaste vergoeding voor teruggeven. Door het lage instapbedrag van EUR 1.000 kon dit op een toegankelijke manier.

Maximaal 60% van de opgehaalde fondsen zal toegewezen worden aan groene projecten die het voorbije en huidige jaar al gerealiseerd werden. Stefaan Vandamme geeft aan: “Zoals beschreven in het Prospectus, gaat dit deels over een herfinanciering van bestaande schulden. Daarnaast is dit een logische stap in de verdere diversifiëring van de financieringsmiddelen van Colruyt Group”. De overige fondsen zullen toegewezen worden aan groene projecten die de komende jaren in de pijplijn zitten. Dat kan bijvoorbeeld gaan over de verdere verduurzaming van de gebouwen van Colruyt Group, duurzaam waterbeheer, hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en de verdere ontwikkeling van initiatieven zoals de Eco-score.

Verduurzaming van het transport maakt ook deel uit van de scope: tegen 2035 wil Colruyt Group al haar goederentransport zero-emissie organiseren. Dit doet het bedrijf door middel van complementaire technologieën: zowel batterij-elektrische voertuigen als waterstof-elektrische voertuigen zullen nodig zijn om de transitie te realiseren. Bovendien gaat de retailgroep hierover actief in dialoog met het ecosysteem aan (transport)partners en leveranciers waarmee het nauw samenwerkt.

Jef Colruyt, CEO Colruyt Group, voegt toe: “Een dergelijke groene retail obligatie is een manier om onze stakeholders - op een andere manier dan via aandelen - mee te laten investeren in de groene projecten die we gepland hebben. Dit in het kader van die investeringen op de lange termijn en de investeringen die we dit jaar en vorig jaar hebben gedaan. We zijn dan ook enorm blij dat dit zo’n succes was en willen alle investeerders danken voor het vertrouwen – het is voor ons een bevestiging van de duurzame koers die we heel bewust varen. Samen dragen we bij tot een groenere toekomst, iets waar we als groep heel erg in geloven”.Vandaag is een finale mijlpaal in de effectieve uitgifte: de settlement van de obligaties is volledig afgerond en de obligatie zal voor het eerst noteren op Euronext. Iets wat symbolisch in de verf gezet werd met het luiden van de bel op Euronext deze ochtend.

Blijven investeren, ook in uitdagende tijden

Dit initiatief verandert niets aan het bestaande investeringsprogramma van Colruyt Group. De groep zal, naast de investeringen in hernieuwbare energie en energie-efficiëntie, blijven inzetten op onder andere nieuwe winkels, de uitbreiding van de logistieke capaciteit in België en Frankrijk (zoals het nieuwe distributiecentrum in Ollignies voor het non-foodgamma in de voedingswinkels en het nieuwe distributiecentrum nabij Dôle in Frankrijk) en de uitbreiding van de productiecapaciteit in België met een focus op verticale integratie. Innovatieve veranderingsprogramma’s en digitale transitie blijven eveneens een prioriteit. Stefaan Vandamme, CFO Colruyt Group: “We beleven vandaag uitdagende tijden, maar we blijven trouw aan onze visie op de lange termijn en investeren in zaken die deze langetermijnstrategie verder ondersteunen”.