Okay opent tweede Okay Direct in Gent

Nog makkelijker dankzij moderne technologie en verbeterde inrichting

Dinsdag 3 oktober 2023

Twee jaar na de lancering van de allereerste Okay Direct in de Belfortstraat in Gent en acht maanden na een tweede opening in Lennik, opent Okay op woensdag 4 oktober zijn derde Okay Direct-winkel in de Keizer Leopoldstraat in Gent.

We openen deze nieuwe winkel omdat we sterk geloven in het concept en de ondersteunende technologie. De resultaten van onze eerste Okay Direct liggen in lijn van de verwachtingen en de klanten reageren bovendien zeer positief op deze innovatieve winkelformule”, zegt Gert Somers, verantwoordelijke voor Okay Direct. “Als kers op de taart sleepten we in 2022 de Mercuriusprijs in de wacht, al meer dan 30 jaar de meest prestigieuze prijs in de handel. Comeos, de federatie voor handel en diensten in België, bekroont met deze award durf en vernieuwing in de sector.” ​

Vanuit de ervaringen van de eerste winkels hebben we de technologie intussen verder ontwikkeld. Zo werken we nu met een nieuwe generatie kasten, ontwikkeld door Colruyt Group Smart Technics en het Nederlandse Innovend, waardoor onze klanten nog sneller en makkelijker kunnen winkelen. Ook de inrichting werd geoptimaliseerd en het productassortiment werd bijgestuurd. We openen een nieuwe vestiging in Gent omdat we echt wel toekomst zien in deze winkelformule in een stad als Gent. Er wordt echter ook gekeken naar mogelijkheden in andere steden”, verduidelijkt Gert Somers.

Okay Direct, een unieke selfservice-winkel

Okay Direct is een innovatief winkelconcept van Okay waar klanten 24/7 boodschappen kunnen doen. Okay Direct is élke dag van de week open, dag en nacht. Met dit concept komt de retailer tegemoet aan de evoluerende noden van de klant zoals het belang van autonomie en vrijheid én focus op productkwaliteit.

De klant krijgt toegang tot de winkel door de QR-code van zijn Xtra-app of -kaart te scannen. Met die QR-code kan de klant de deuren van de (koel)kasten openen om producten te nemen. Alle aankopen worden geregistreerd op basis van productdetectie in de rekken. Door de QR-code aan de kassa opnieuw in te scannen wordt de eindafrekening gemaakt en kan de klant elektronisch betalen voor het verlaten van de winkel. De klant kan op deze manier zijn aankopen volledig autonoom en op eigen tempo afhandelen.

Evenwichtig assortiment, ook in vers

Op een oppervlakte van 100 m² worden in de nieuwe Okay Direct zo’n 500 producten de klok rond aangeboden, zowel A-merken als huismerken. Klanten vinden er alles om snel en makkelijk hun dagelijkse boodschappen te doen: een uitgebreid gamma aan verse producten, maar ook kant-en-klare maaltijden en een aantal ‘depannage’-producten zoals toiletpapier en tandpasta. De prijzen liggen in lijn met die van producten bij Okay Compact in de buurt.

Meerwaarde voor de stadsklanten

We zijn ervan overtuigd dat de interesse in dergelijke formules toeneemt en dat deze ook beantwoorden aan de evoluerende noden van de klanten. We blijven het concept uitgebreid testen vooraleer het op grotere schaal uit te rollen naar andere grootsteden”, besluit Gert Somers.

Persdienst Colruyt Group
+32 (0)473 92 45 10 of +32 (0)2 363 55 45

Praktische info
Okay Direct Gent Keizer Leopoldstraat
​Keizer Leopoldstraat 1C
​9000 Gent

Over OKay
​Okay is de buurtsupermarkt van Colruyt Group. Klanten vinden er alles voor hun dagelijkse boodschappen. Okay-winkels zijn zo dicht mogelijk bij dorps- of stadskernen gevestigd en garanderen de laagste prijzen in de buurt. De allereerste Okay-winkel opende haar deuren op 14 januari 1998 in Ertvelde. Sindsdien openen ze jaarlijks gemiddeld 6 nieuwe winkels. De komende jaren zal de buurtsupermarkt dit ritme aanhouden. Okay telt vandaag zo’n 146 winkels in België. Sinds november 2015 beschikt de keten bovendien over zijn eigen distributiecentrum in de industriezone van Lot (Beersel) in Vlaams-Brabant. Okay telt momenteel meer dan 2.500 medewerkers.