Newpharma en Jims maken gezondheid nog toegankelijker met Nutri- en Sportprofieltests

Synergie met Collect&Go: samenwerking tussen Health & Food in de praktijk

Donderdag 6 juni 2024

Gezondheid in de brede zin van het woord makkelijk én toegankelijk maken voor iedereen: dat is een belangrijke missie van Colruyt Group. Newpharma en Jims lanceren vanuit die redenering elk hun eigen gratis online tool om mensen te informeren en te ondersteunen in het verbeteren van hun levensstijl. De “Nutri-Test” van Newpharma biedt gratis advies over voedingspatronen- en supplementen, met aangepaste recepten die met één klik via Collect&Go besteld kunnen worden. Jims heeft daarnaast een test klaar die gebruikers een sportprofiel toekent en daaraan gelinkte Collect&Go-recepten aanbiedt. Beide initiatieven streven naar hetzelfde doel: met de link tussen samen bewegen en voeding een gunstige impact hebben op de gezondheid van de hele bevolking.

Vanuit haar rol als retailer met een groot bereik, gelooft Colruyt Group dat het een positieve rol kan spelen om actief mee te werken aan een gezondere levensstijl voor iedereen. Dit zowel op vlak van voeding, beweging en mentaal welzijn. Newpharma en Jims lanceren vandaag enkele concrete nieuwe toepassingen op dat vlak, die aantonen dat er heel wat synergie mogelijk is binnen de verschillende merken van Colruyt Group. De retailgroep werkte rond gezondheid immers een volledig apart vakgebied uit, waarin steeds meer opportuniteiten worden verkend én op de markt gebracht.

Nog meer inzetten op gezonde en gebalanceerde eetgewoonten

Op de website van Newpharma, de online apotheek van Colruyt Group, vinden geïnteresseerden sinds kort de ‘Nutri-Test’. De gratis Nutri-Test bestaat uit een eenvoudige vragenlijst van een dertigtal vragen over onder andere eetgewoonten, stemming en slaap. Het resultaat is een persoonlijk (voedings)profiel met aangepaste voedingssupplementen. Daarnaast vinden mensen in hun profiel ook voedingsrecepten aangepast aan hun specifieke behoeften. De ingrediënten van die recepten kunnen in één klik toegevoegd worden aan een Collect&Go-bestelling. Het Nutri-Test profiel bevat tot slot ook advies van Newpharma apothekers en nutritionele experts. Via een gratis videoafspraak kunnen gebruikers bovendien extra persoonlijk advies krijgen.

“Onze bedoeling is om de Nutri-Test zo makkelijk en toegankelijk mogelijk te maken. Dankzij onze jarenlange Colruyt Group-ervaring in samenwerking met SmartWithFood, Hello Health en sinds vorig jaar ook met Yoboo, zijn we sterk gegroeid in onze tools om gezondheidsadvies vlot tot bij de mensen te krijgen. Het doel is en blijft om op een laagdrempelige manier mensen inzicht en ondersteuning te geven in mensen hun eigen gezondheid, om hen vanuit een intrinsieke motivatie snel grote stappen te laten zetten om een gezondere levensstijl uit te bouwen”, verduidelijkt Gilles Jourquin, directeur van Newpharma.

Beweging en voeding gaan hand in hand

Ook Jims implementeert een platform genaamd ‘Jims’ Health Club’ waar mensen een gratis sportprofiel kunnen laten opmaken. Na het invullen van een quiz ontdekken geïnteresseerden welke van de vier mogelijke sportprofielen het beste bij hen past, zoals bijvoorbeeld ‘Happy performer’ of ‘Healthy lifestyle fan’. Via het platform vinden gebruikers vervolgens meer informatie en praktische tips om hun specifieke bewegingsdoelen te bereiken. Voor het eerst zit daar, naast trainingsadvies, ook specifiek voedingsadvies bij. Gekoppeld aan het sportprofiel krijgt iedere deelnemer namelijk gepersonaliseerde recepten, waarvan de ingrediënten rechtstreeks aan het Collect&Go-mandje kunnen worden toegevoegd.

De recepten leunen zo dicht mogelijk aan bij de behoeften van het sportprofiel. Zo zijn de recepten bijvoorbeeld caloriearm en eiwitrijk als mensen hun lichaamssamenstelling willen aanpassen. Bij spieropbouw en conditionele doeleinden kijkt Jims dan weer naar het belang van koolhydraten en voldoende calorieën om sportprestaties optimaal te ondersteunen. Er wordt tot slot ook rekening gehouden met zo veel mogelijk persoonlijke voorkeuren, waaronder plantaardige voeding, Mediterraans, glutenvrij, enzovoort.

“Met een frisse kijk verbinden we via Jims’ Health Club sport met retail. De samenwerking met Collect&Go stelt ons namelijk in staat om naast onze expertise in beweging, ook begeleiding te bieden op het vlak van voeding. Zo gaan beweging en voeding écht hand in hand om uiteindelijk een gezondere levensstijl te bekomen. Met deze toepassing maken we gezondheid echt gemakkelijk en ontzorgen we de sporter: het is onze droom dat hun boodschappen na het sporten klaar staan, zodat ze de hele week gezond te kunnen eten - in lijn met hun specifieke doel en/of profiel. Dit is voor ons slechts de eerste stap in onze unieke begeleidingsaanpak waar we aan werken”, besluit Pieterjan Nuitten, directeur van Jims.

Meer informatie over het vakgebied “Gezondheid en Welzijn” van Colruyt Group vindt u hier.