Jims zet nieuwe jaar in met gratis sportsessies op Blue Monday en ‘Gym dating’ tijdens Valentijn

Positieve invloed van bewegen op mentaal welzijn én samenzijn

Vrijdag 12 januari 2024

Jims, de fitnessketen van Colruyt Group, ziet in januari steeds een verdubbeling van het aantal mensen dat een sportabonnement neemt ten opzichte van december. 25% van alle abonnementen worden in feite afgesloten in januari en februari. Om mensen met sportieve voornemens extra te motiveren, organiseert Jims tijdens de donkere wintermaanden twee inspirerende events. Het doel is om mensen bewust te maken van de positieve invloed van beweging op de mentale gezondheid. Blue Monday is de uitgelezen dag om aandacht te hebben voor de connectie tussen ‘body & mind’, terwijl Valentijn ideaal is om mensen te connecteren nu blijkt dat ‘gym dates’ aan populariteit winnen.

Invloed van bewegen op mentaal welzijn

Een gezonde geest in een gezond lichaam: dat is het streefdoel van Colruyt Group waar Jims actief aan mee bouwt. Het totaalplaatje, waarin niet alleen voeding, maar ook slaap, beweging en mentale gezondheid een rol spelen. In 2021 werd de zoekterm “how to maintain mental health” meer dan ooit ingegeven in zoekmachines. En in maart 2022 had ongeveer één op de vier Belgen een angststoornis en/of een depressieve stoornis. Uit de NielsenIQ Global Health & Wellness Study of 17 markets (2021) blijkt bovendien dat 47% van de vrouwen wereldwijd voelt dat psychisch welzijn de komende jaren belangrijk zal blijven, samen met 38% van de mannen. Mentaal welzijn is dus meer dan een hype van het moment.

De positieve effecten van beweging op fysieke gezondheid zijn voldoende gekend, maar het effect van sport op het brein kreeg in het verleden minder aandacht. Er zijn nochtans tal van, ook recente, studies die hierop inspelen. Bewegen maakt ons blijkbaar gelukkiger, minder gespannen en veerkrachtiger. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat wanneer mensen bewegen, hun spieren de stof myokine aanmaken: een stof die het gemoed verbetert en angst en depressieve gevoelens vermindert.

Pieterjan Nuitten, directeur bij Jims, vertelt: "Onderzoek bevestigt wat we bij Jims al langer benadrukken: de essentiële rol van beweging voor mentale gezondheid. Het blijkt zelfs dat het stelselmatig combineren van mindfulness- en fysieke activiteiten nog sterker is dan wanneer beiden apart worden uitgevoerd. Iets dat wij in onze ‘Body & Mind cubes’ willen stimuleren. Bij Jims zijn we vastberaden om de positieve impact van beweging op mentale gezondheid te benadrukken en nog verder te integreren in onze programma's en initiatieven."

Gratis het effect van sport ervaren tijdens Blue Monday (15 januari)

Blue Monday wordt vaak omschreven als de meest deprimerende dag van het jaar. Hoewel de dag ooit gestart is vanuit een marketingactie, is het een symbolisch moment om stil te staan bij mentale gezondheid en mensen hierin te helpen. De “Body & Mind cubes” zijn een eerste aanzet om het verband tussen lichaam en geest structureel te integreren in het Jims aanbod. De cubes zijn plaatsen waar mensen mentaal tot rust kunnen komen en de nieuwste trends in yoga of pilates worden meegegeven.

Op 15 januari zet Jims de deuren van haar clubs open om iedereen gratis te laten komen sporten. Wie wil, kan via de website een Blue Monday pas aanvragen. Bovendien zal Jims wenskaarten voorzien zodat sporters en medewerkers positieve en aanmoedigende boodschappen naar elkaar kunnen schrijven.

Story image

Daten in de fitness: van romantische duo-trainingen tot zweetbandjes om relatiestatus te duiden

Ruim 36% van de Belgen woont vandaag alleen (Statbel 2023), dat is 50% meer dan in 1993. Tegen 2070 zou volgens de prognoses bijna 41% van de Belgische huishoudens een éénpersoonshuishouden zijn. Het is dan ook niet altijd even evident om mensen te leren kennen in deze gespannen tijden. Volgens dating-app Bumble (onderzoek uit 2023) zijn “gym dates” echter een steeds populairdere manier om mensen te leren kennen. Meer dan 1 op vijf Gen Z’ers en millennials zouden al een eerste date in de fitness hebben gehad. 32% van de Britten zou zelfs naar de fitness gaan met de hoop om daar iemand tegen te komen en bijna de helft van de ondervraagden zou liever iemand leren kennen in de fitness dan tijdens een avondje uit.

Valentijn is dan de geknipte dag om eens bewust samen te gaan sporten, redeneert Jims. Op 14 februari kan iedereen een Valentijnpas aanvragen om gratis iemand mee te nemen naar een Jims club. Daar worden de potentiële koppels gemotiveerd om deel te nemen aan eenmalige “very small group trainings”: dat zijn lessen die mensen in duo kunnen doen, perfect voor een date. Tot slot voorziet Jims met Valentijn ook zweetbandjes in haar clubs, waarmee zowel singles als koppels kunnen aanduiden of ze al dan niet graag samen met iemand willen trainen. Een ideale manier om subtiel maar efficiënt aan te geven dat iemand open staat voor een nieuwe connectie.

Pieterjan Nuitten vat samen: "We willen dat mensen zo toegankelijk mogelijk kunnen ondervinden wat het met hen doet om te bewegen in deze donkere wintermaanden. Al erkennen we het hele jaar door de sterke correlatie tussen beweging en mentale gezondheid, en zetten we hier ook actief op in met ons aanbod. Met initiatieven zoals de Valentijnactie en de wenskaarten, willen we het community gevoel in onze clubs nog verder versterken en mensen echt een plek bieden waar ze kunnen ontzorgen en connecteren. We gaan hoe dan ook op deze thema’s blijven inzetten.”

Nog enkele opvallende insights:

• Steeds meer mensen gaan voor een abonnement waarin ook coaching vervat zit, iets waar Jims actief op inzet met zoveel mogelijk persoonlijke begeleiding. De small group trainingen zijn dan ook veruit het populairst. Dat zijn trainingsessies in kleine groep waar de trainer aandacht heeft voor de noden van elk individu en de oefeningen aanpast waar nodig.
  • Ook steeds meer mannen kiezen de laatste tijd voor yoga en pilates bij Jims.