Danone bundelt krachten met Colruyt Group om Eco-score verder uit te bouwen in België

Dinsdag 23 mei 2023

Danone is als eerste een samenwerking opgestart met Colruyt Group rond de Eco-score. Door de Eco-Score uit te testen op haar zuivel- en plantaardige producten wil Danone de milieu-impact van haar producten inzichtelijk maken voor de consument, aanzetten om meer duurzame voedingskeuzes te maken en leren hoe de consument op een milieu-score reageert. Met letter- en kleurcodes van A (groen, lage impact) tot E (rood, hoge impact) resumeert de Eco-score de milieu-impact doorheen de hele levenscyclus van een product en bijkomende criteria, zoals het gebruik van een recycleerbare verpakking en lokale herkomst van ingrediënten. Met het partnership rond de Eco-score blijven Colruyt Group, die Eco-score twee jaar geleden lanceerde in België, en B Corp Danone actief samenwerken om iedereen de kans te geven producten te kiezen op basis van hun impact op de planeet.

Danone herbevestigt voortrekkersrol op vlak van duurzaamheid en transparantie

Danone en Colruyt Group zijn voorstander van een geharmoniseerd Europees systeem op vlak van milieu-labeling. Intussen is de Eco-score een haalbare en schaalbare wetenschappelijk onderbouwde methode om de consument aanvullende eenvoudige informatie aan te reiken over de milieu-impact van diverse voedingsproducten. De score bestaat uit twee delen: enerzijds de resultaten van de levenscyclusanalyse van een product (van boer tot bord) en anderzijds extra indicatoren volgens een bonus-malussysteem, zoals recycleerbaarheid van verpakkingen en lokale herkomst van ingrediënten. Deze Eco-score gaat dus verder dan alleen de CO2-uitstoot – de ‘carbon footprint’. Het systeem van gekleurde blaadjes moet de milieuvoetafdruk van producten in één oogopslag duidelijk maken aan de consument.

Colruyt Group en Danone werken samen om het bewustzijn te verhogen rond milieu-impact van producten en te leren hoe een milieu-score begrepen wordt door consumenten. Danone biedt Colruyt Group volledige inzage in de milieu-impact van haar zuivel- en plantaardige producten en deelt deze informatie op een transparante manier met de consument via de Eco-score. Danone’s zuivel- en plantaardige portfolio bevat overwegend A en B producten, en ook een aantal producten die C en D scoren. Meer informatie over de Eco-score zal tijdens de samenwerking online raadpleegbaar zijn op de websites van zowel Danone als via de Xtra-app, Collect&Go en websites van Colruyt Group, maar ook in de winkelrekken, waar de Eco-score wordt getoond op het elektronisch prijsetiket en via extra affichage.

Daarnaast zal Danone ​ voor bepaalde producten extra communicatie campagnes opzetten rond Eco-score, in samenwerking met Colruyt Laagste Prijzen winkels waar klanten de producten kunnen terugvinden. Het gaat om het yoghurt-assortiment van Danone Fruit en Danone Fruix, en de Alpro sojadrink, Alpro plantaardig alternatief voor yoghurt ‘natuur’ en Alpro This is not M*LK Chocolate. Elk van de bovenstaande producten heeft een A-score. Zo wordt de yoghurt van Danone Fruit lokaal geproduceerd in de fabriek in Rotselaar, met melk die afkomstig is van lokale familieboerderijen die hun CO2 emissies met 20% verminderden tussen 2017 en 2021. De yoghurtpotjes zijn bovendien recyclebaar. De plantaardige alternatieven van Alpro worden dan weer lokaal geproduceerd in de fabriek in Wevelgem met voornamelijk Europese sojabonen, of in de fabriek in de Elzas met soja die in een radius van 50 km rond de productiesite geteeld wordt. Alle sojabonen hebben het ProTerra-certificaat, dat garant staat voor niet genetisch gemodificeerde sojabonen die niet uit ontboste gebieden komen. De cacao die gebruikt wordt voor Alpro This is not M*LK Chocolate draagt het Rainforest Alliance certificaat.

“Voor Danone kunnen ecolabels een belangrijk hulpmiddel zijn om consumenten te ondersteunen in het maken van meer duurzame keuzes. Wij pleiten sterk voor de invoering van een Europees systeem, maar intussen starten wij samen met Colruyt Group een proefproject in België rond de Eco-score, die voor ons voldoet aan een aantal belangrijke criteria. Het systeem is namelijk wetenschappelijk onderbouwd, duidelijk, consumentvriendelijk en holistisch, en houdt rekening met bredere milieukwesties dan alleen koolstofemissies. Voor ons als B Corp®-onderneming is de test van deze Eco-score op onze zuivel- en plantaardige producten een mooie opportuniteit om te leren hoe consumenten de Eco-score begrijpen en om onze duurzaamheidsambities kracht bij te zetten,” legt Nathalie Pfaff, General Country Manager Danone BeLux, uit.

Colruyt Group sinds 2021 pionier met Eco-score

De methodologie van de Eco-score is wetenschappelijk onderbouwd en werd in 2021 ontwikkeld in Frankrijk door een collectief van onafhankelijke spelers. Niet veel later dat jaar lanceerde Colruyt Group als pionier in België deze Eco-score en brengt het sindsdien de milieu-impact van haar volledige productportfolio in kaart.

Daarnaast introduceerde Colruyt Group in november ook een spaarprogramma rond de Eco-score. Zo wil de retailgroep klanten motiveren om bewust duurzamer te winkelen en hier meteen iets concreet aan koppelen. Klanten kunnen punten sparen door producten te kopen met Eco-score A en B. Via een samenwerking met lokale partners kunnen klanten die punten vervolgens inzetten om bijvoorbeeld een boom te laten planten of een bloemenweide te laten aanleggen: allemaal milieu-gerelateerde en lokale projecten. De eerste resultaten uit het spaarprogramma kwamen het afgelopen jaar al naar voren. Het gaat om meer dan 11.000 m2 bloemenweides, 6.500 bomen en 4.000 m2 natuurgebied.

“Bij Colruyt Group willen we niet alleen actief de milieu-impact van de eigen merkproducten onder de loep nemen en verbeteren. We zijn er ook van overtuigd dat samenwerken met een bekend en geëngageerd bedrijf zoals Danone een extra stap is om de consumenten bewuster te maken over de milieu-impact van hun keuzes. We zijn daarom enorm verheugd dat we Danone kunnen verwelkomen als partner om de Eco-score verder uit te rollen. Het is goed dat Danone de Eco-score gaat gebruiken in reclamecampagnes samen met onze Colruyt Laagste Prijzen winkels, want zo bereiken we nog meer mensen en kunnen we meer impact hebben. Tot slot heeft Danone ons ook waardevolle data meegegeven over hun producten, waardoor we de Eco-scores nog nauwkeuriger kunnen gaan bekijken en hieruit kunnen leren ,” aldus Stefan Goethaert, COO bij Colruyt Group en verantwoordelijk voor het Eco-score-project.