Colruyt Laagste Prijzen zet in op gedeelde mobiliteit

De parking van de Colruyt-winkel in Etterbeek krijgt een mobility hub met Poppy en cambio

Dinsdag 28 juni 2022

Vanaf vandaag kunnen cambio- en Poppy-gebruikers deelwagens en elektrische cargofietsen afhalen op de parking van de Colruyt-winkel in Etterbeek, aan de Graystraat. Het is de eerste keer dat Poppy en cambio samen aanwezig zijn in dezelfde zone en dat er elektrische cambio-cargofietsen gehuurd kunnen worden. Colruyt werkt al enkele maanden succesvol samen met cambio en Poppy in verschillende steden. Voor Colruyt Laagste Prijzen draagt het initiatief bij aan de doelstelling van de winkelketen om duurzame mobiliteit voor klanten aan te moedigen.

Deelwagens en cargofietsen op Colruyt-parking

De parking van de Colruyt-winkel in Etterbeek krijgt een mobility hub: 4 Poppy-wagens, 2 cambio-wagens en 3 elektrische cambio-cargofietsen krijgen een vaste plek op de parking. Klanten kunnen de wagens en fietsen huren om hun wekelijkse boodschappen te doen en buurtbewoners krijgen er zo meerdere opties voor gedeelde mobiliteit bij. ​ Jean Christophe Burlet, regiodirecteur bij Colruyt Laagste Prijzen: “Klanten in de stad komen steeds vaker te voet of met de fiets naar de winkel. Bij Colruyt komen klanten voor hun wekelijkse boodschappen of voor boodschappen voor een speciaal moment, zoals een feest. En dat is niet altijd evident te voet of met de fiets. Daarom willen we onze klanten de mogelijkheid geven om een vervoersmiddel te kiezen op maat, op het moment dat ze het nodig hebben.”

Elke Van den Brandt, Brussels Minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid: « Veel gezinnen zouden, om praktische of financiële redenen, liever geen eigen auto meer willen. Maar sommige ritten, zoals voor grote boodschappen of langere trajecten met kinderen, kunnen ontmoedigend werken. Er kon al gebruik gemaakt worden van deelwagens van cambio en Poppy, en nu zullen cambio-gebruikers ook de gloednieuwe cargofietsen kunnen gebruiken. Dit zal ervoor zorgen dat meer families echt zullen kunnen kiezen hoe zij zich verplaatsen. Bedankt aan Colruyt voor de betrokkenheid in de buurt en om parkeerplaats ter beschikking te stellen voor de deelwagens en cargofietsen.”

In totaal zijn er, met deze wagens ingerekend, meer dan 700 cambio-wagens en 400 Poppy-wagens aanwezig in het Brussels Gewest.

Duurzame stadsmobiliteit

Jean Christophe Burlet, regiodirecteur bij Colruyt Laagste Prijzen: “Duurzame mobiliteit staat bij Colruyt Laagste Prijzen hoog op de agenda en we willen daar ook onze verantwoordelijkheid voor opnemen. Dat gaat over het vervoer van onze producten, over de verplaatsingen van onze medewerkers én over de verplaatsingen van onze klanten naar en van onze winkels. Zo maakten we onze winkels de afgelopen jaren fietsvriendelijker door ruime fietsparkings te voorzien en zorgen we voor laadpalen voor elektrische wagens op onze parkings. Door op verschillende van onze parkings nu ook deelwagens aan te bieden, samen met Poppy en cambio, zetten we opnieuw een verdere stap richting duurzame mobiliteit voor onze klanten.

Colruyt Laagste Prijzen werkt al enkele maanden samen met Poppy en cambio. Zo staan er wagens op de parkings van verschillende Colruyt-winkels, onder andere in Gent, Oostende en Kortrijk. En met succes: de wagens hebben een bezettingsgraad van 40%, wat ruim 10% hoger is dan de gemiddelde bezettingsgraad van cambio-wagens in Vlaanderen. De gebruikers zijn Colruyt-klanten die hun boodschappen doen met de wagens, buurtbewoners voor wie het station vlakbij is, en ook Colruyt-medewerkers gebruiken de wagens. ​

Colruyt, cambio en Poppy slaan door deze samenwerking de handen in elkaar om bij te dragen aan een meer duurzame stadsmobiliteit.

Cambio en Poppy

Frédéric Van Malleghem, directeur van cambio Brussel: “Cambio staat al meer dan 20 jaar aan de basis van de gedeelde mobiliteit. In de zoektocht naar een partner voor het project met elektrische bakfietsen werden we enthousiast onthaald door Colruyt. We zijn trots op het werk dat we samen met Colruyt leveren: het aanbieden van verschillende mogelijkheden voor gedeelde mobiliteit in één zone, vlak bij de buurtbewoners en het openbaar vervoer.”

Cambio is actief in Brussel, Vlaanderen en Wallonië. In Brussel heeft cambio meer dan 700 deelwagens, verspreid over 230 stations. 92% van de Brusselse cambio-gebruikers heeft een station binnen een straal van 1 kilometer. Klanten hebben steeds een wagen op maat ter beschikking, want cambio heeft verschillende wagens in hun assortiment, van kleine stadswagens tot bestelwagens.

Nick Van den Eynde, Head of Operations Poppy: ”Autodelers extra mogelijkheden bieden inzake parkeergelegenheid is een mooi voorbeeld van collectief de toegankelijkheid van autodelen in de kijker zetten. Deze samenwerking met Colruyt combineert het gemak van vlot parkeren met het praktische van zorgeloos boodschappen doen, een meerwaarde voor iedere autodeler. ”

Poppy is als multimodale speler actief in Brussel, Antwerpen, en Mechelen met 700 gedeelde wagens, 550 gedeelde steps, 20 gedeelde bestelbussen, en plant deze vloot te verdubbelen tegen begin 2023. Daarnaast voorziet Poppy gereserveerde plaatsen aan de grote luchthavens in België (Zaventem, Charleroi, Antwerpen) en kunnen klanten een rit in een andere stad kosteloos beëindigen. In Brussel zijn er meer dan 400 Poppy-wagens ter beschikking.