Colruyt Group zet in op meer lokale bio-producten door uniek partnerschap met bio-landbouwbedrijf De Lochting

Colruyt Group maakt vandaag bekend dat het versterkt inzet op lokale bio-landbouw om zo het aandeel van Belgische bio-producten te vergroten. Dat is noodzakelijk om de stijgende vraag naar bio-producten in de supermarktketens van Colruyt Group op te vangen met een kwalitatief en lokaal bio-aanbod. Colruyt Group ondersteunde het bio-landbouw- en maatwerkbedrijf De Lochting uit Roeselare tijdens de financieel zware omschakelingsperiode naar bio. Door deze unieke samenwerking slaagde De Lochting erin een biocertificaat te behalen voor 20 ha extra landbouwgrond, waarmee het z’n bio-areaal met 1/3de zag toenemen. Hiermee levert Colruyt Group een significante bijdrage tot de beleidsdoelstellingen van België voor bio-landbouw.

Dinsdag 29 mei 2018

In 2017 groeide de verkoop van bio-producten in de winkelformules van Colruyt Group met circa 8 %. Hiermee stijgt Colruyt Group aanzienlijk sneller dan de markt die een stijging met 6 % optekende. Deze groei werd voor het grootste deel gerealiseerd bij Bio-Planet en Colruyt. Maar ook de online verkoop en de verkoop via de buurtsupermarkten van de groep zitten in de lift. Deze sterke resultaten wil Colruyt Group bestendigen door actief te participeren in de ontwikkeling van lokale bio-landbouw.

Als pionier in de verkoop van bio-producten, speelt Colruyt Group, met de grootste bio-supermarkt-keten Bio-Planet en het huismerk Boni Selection Bio, een toonaangevende rol. Voor de verdere groei van de verkoop van bio-producten mikt Colruyt Group op expansie van de Bio-Planet supermarkten tot 50 winkels en steeg het assortiment Boni Selection Bio het afgelopen jaar met 15 % tot 280 referenties. Colruyt Group investeert ook in de bewustmaking van de consument en lanceert naar aanleiding van de Bio-week op 2 juni de nationale campagne 'We are biotiful' in de supermarkten van Colruyt, Bio-Planet, Spar Colruyt Group, OKay, OKay Compact en via Collect&Go.

"Om de groei van Bio-Planet, met z’n 6.000 bio- en eco-referenties, en de toenemende verkoop van onze 280 Boni Selection Bio-producten in de winkels van Colruyt, Spar Colruyt Group, OKay en Bio-Planet te verzekeren, willen wij het aandeel lokale bio-producten vergroten. Dankzij onze samenwerking met De Lochting verhoogden wij ons aandeel bio-groenten uit eigen land met 20%," aldus Rony Neufkens, hoofd aankoop groenten bij Colruyt Group.

Dure omschakeling naar bio is hoge drempel

De grote kost van de omschakeling van traditionele naar bio-landbouw is een belangrijke hindernis voor de groei van bio-landbouw in ons land. Het duurt 2 à 3 jaar voor een landbouwer, die beslist om om te schakelen naar bio, het bio-certificaat krijgt. Gedurende deze omschakelingsperiode moet de landbouwer op biologische wijze telen maar krijgt hij nog niet de marktprijs voor het bio-product.

Op de vraag van De Lochting, begin 2016, garandeerde Colruyt Group de afname van het product in omschakeling tegen een hogere aankoopprijs om de financieel moeilijke overgangsperiode te overbruggen. Colruyt Group nam de voorbije jaren van De Lochting een aantal "groenten in omschakeling" af, waaronder koolrabi, bladpeterselie, rode biet, kastanjepompoen en winterpostelein. De producten kwamen onder de merknaam Boni Selection - met de vermelding in omschakeling - in de rekken bij Colruyt, OKay, OKay Compact, Spar Colruyt Group en via Collect&Go. Hiermee zag De Lochting op twee jaar tijd zijn verkoop via Colruyt Group verdubbelen.

Vandaag is de overgang quasi voltooid en kregen alle gronden in omschakeling het felbegeerde bio-certificaat. De eerste volwaardige bio-groenten liggen begin juli met Europees bio-label in de winkelrekken van Colruyt Group. "Colruyt Group investeert al meer dan 20 jaar actief in het aanbod van bio-producten in haar supermarkten. De samenwerking met De Lochting, die zo’n 15 jaar geleden van start ging, groeide uit tot een hecht partnerschap dat ons toelaat om meer lokale bio-producten in onze winkelrekken te leggen en het aanbod en volume zeer goed af te stemmen op de vraag van onze klanten en de seizoenen. Het partnerschap biedt De Lochting meer financiële zekerheid en mogelijkheid tot groei, Colruyt Group een blijvend kwalitatief bio-aanbod en het maakt de consumenten bewuster van de rijkdom van onze lokale bio-teelt en de inspanningen die een omschakeling vergt," aldus Rony Neufkens.

Sociale tewerkstelling als extra troef

Colruyt Group werkt ook met De Lochting samen omdat het als maatwerkbedrijf kansen biedt aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De waarden van De Lochting stemmen op dat vlak ook overeen met die van Colruyt Group. Deze combinatie tussen bio-landbouw en sociale tewerkstelling is een extra troef volgens Dirk Lammertyn, directeur van De Lochting: "25 jaar geleden startten we met een lokale moestuin, ook lochting genoemd in het West-Vlaams, en vandaag hebben we meer dan 50 ha landbouwgrond en stellen we 150 mensen tewerk. Colruyt Group is meer dan een klant, maar een partner die vanuit zijn invulling van maatschappelijk verantwoord ondernemen helemaal spoort met de manier waarop wij een bedrijf met een hart voor mens en natuur willen zijn."

Foto's kunnen gedownload worden via Prezly.