Colruyt Group introduceert herbruikbare zakjes voor groenten en fruit

Colruyt Group is de eerste retailer in België die het engagement aangaat om alle zakjes voor eenmalig gebruik voor groenten en fruit weg te halen uit zijn winkels. Hiermee worden zo’n 150 miljoen zakjes op jaarbasis bespaard. Om dat te kunnen doen, introduceert de groep in juni 2019 een nieuw ontwikkeld herbruikbaar zakje. Bio-Planet zal het voortouw nemen door alle zakjes voor eenmalig gebruik volledig stop te zetten in al zijn winkels vanaf 19 juni 2019. Tegelijkertijd gaan enkele pilootwinkels van de andere winkelformules (Colruyt Laagste Prijzen, OKay, OKay Compact en Spar Colruyt Group) van start met diezelfde aanpak. Tegen eind oktober 2019 zullen in alle voedingswinkels van de groep alle plastic zakjes voor eenmalig gebruik vervangen zijn door herbruikbare zakjes. Colruyt Group zal de klanten van alle winkelformules begeleiden in deze transitie en heeft het volste vertrouwen in hun medewerking om samen het positieve verschil te maken voor het milieu.

Dinsdag 2 april 2019

Een zakje dat meer dan 100 keer kan hergebruikt worden

Colruyt Group wil zijn verantwoordelijkheid opnemen om het gebruik van plastic in zijn winkels nog verder te reduceren. De groep stopt daarom vanaf oktober 2019 in alle winkelformules met de zakjes voor eenmalig gebruik voor groenten en fruit. Om dat te kunnen doen, liet de groep een herbruikbaar zakje ontwikkelen dat meer dan 100 keer hergebruikt kan worden. Het doorzichtige zakje kan gewassen worden in de wasmachine, en kan tot 4 kg aan producten dragen. Aan de kassa wordt het tarragewicht (37gram) automatisch verrekend, zodat de klant enkel betaalt voor het nettogewicht van groenten en/of fruit.

Met dit engagement wil Colruyt Group proactief deelnemen aan het uitrollen van een globale oplossing in België voor het verminderen van plasticgebruik. Door een uniforme oplossing voor alle winkelformules aan te bieden, wil de groep het de klanten ook makkelijk maken om over te schakelen. Christophe Dehandschutter, Verkoopsdirecteur van Colruyt Laagste Prijzen en verantwoordelijk voor dit project: "We blijven sterk geloven in de verkoop van onverpakte groenten en fruit. De keuzemogelijkheid en het gemak voor de klant staan hierbij centraal. We zijn daarom blij een zo duurzaam mogelijke oplossing te kunnen voorstellen, die ook rekening houdt met het gebruiksgemak voor de klant. Met de medewerking van al onze klanten zal het nieuwe zakje ons toelaten jaarlijks ongeveer 150 miljoen plastic zakjes te vermijden."

50 pilootwinkels

Op 19 juni 2019 wordt gestart in 50 pilootwinkels: alle Bio-Planet winkels (29) en 21 voedingswinkels van Colruyt Laagste Prijzen, OKay, OKay Compact en Spar Colruyt Group in de regio’s Lier, Kortrijk, Bergen en Dinant. Zij zullen als eerste alle zakjes voor eenmalig gebruik voor groenten en fruit volledig schrappen uit de winkels.

In deze pilootwinkels zal feedback van zowel de klanten als van de winkelmedewerkers verzameld worden. Op basis van deze reacties zal de groep de manier waarop de zakjes ter beschikking worden gesteld, en de communicatie die erover gebeurt, optimaliseren in aanloop naar de nationale uitrol van oktober 2019.  Tegen het einde van die maand zullen alle plastic zakjes voor eenmalig gebruik uit alle winkels verwijderd zijn.

Klanten begeleiden in de overgangsperiode

Colruyt Group wil zijn klanten motiveren om actief mee te werken aan deze belangrijke transitie voor het milieu. Daarom zullen alle Xtra-klanten bij hun eerste aankoop van groenten of fruit gratis vijf herbruikbare zakjes krijgen in de 50 pilootwinkels waar de eenmalige zakjes vervangen zijn door herbruikbare zakjes.

Bij de nationale uitrol in oktober 2019 zal dit initiatief herhaald worden in alle andere winkels. "Vandaag zijn er ongeveer 4,5 miljoen Xtra-klanten en hebben we in totaal meer dan 600 voedingswinkels in onze groep. Dit gaat dus over een zeer belangrijke gemeenschappelijke aanpak, met een grote positieve impact op het milieu", voegt Marc Hofman, COO Retail van Colruyt Group toe.

Stap voor stap inspanningen verderzetten

De voorbije jaren nam Colruyt Group al diverse initiatieven om verpakkingsafval maximaal te vermijden in de winkels en om zoveel mogelijk het gebruik van éénmalig plastic te beperken. De recycleerbare charcuterieschaaltjes (besparing van 150 ton plastic per jaar), de keuze voor gerecycleerd plastic voor de aardappelzakken van 5kg (besparing van 50 ton plastic per jaar) en de nieuwe charcuterieverpakkingen bij OKay (bestaande uit 75% gerecycleerd materiaal) zijn daar slechts enkele voorbeelden van.

"We blijven hard verder werken in die richting", vervolgt Christophe Dehandschutter. "Verpakkingen zijn een prioriteit in onze duurzaamheidsaanpak. Het is helaas nog niet mogelijk om plastic volledig te bannen in de groothandel, maar we zetten wel verder in op het vermijden en het verminderen van plastic door dit waar mogelijk te vervangen door herbruikbare, gerecycleerde of hernieuwbare materialen." Tegelijkertijd neemt Colruyt Group ook actief deel aan het actieplan ‘Samen voor minder zwerfvuil’ waarbij het een echte en positieve gedragswijziging teweeg wil brengen om het zwerfvuilprobleem tegen te gaan. Er wordt daarvoor actief samengewerkt met leveranciers, medewerkers en klanten.