Avocado bij Colruyt blijft tot dubbel zo lang goed door tweede schil

Vanaf vandaag zijn er in de Colruyt Laagste Prijzen-winkels avocado’s te koop met een onzichtbare, plantaardige beschermlaag die zuurstof buiten houdt en vocht binnen. Hierdoor blijven eetrijpe avocado’s tot twee keer zo lang goed. Een belangrijke stap in het verminderen van voedselverspilling.

Dinsdag 2 februari 2021

Colruyt Group gebruikt de innovatieve technologie van Apeel Sciences om de houdbaarheid van avocado’s te verlengen. “We brengen een plantaardige ‘tweede schil’ aan op de avocado. Op die manier kan er minder zuurstof aan de vrucht en gaat er minder vocht uit. Zuurstof zorgt er immers voor dat een avocado rijpt, en dus ook sneller bederft. Vochtverlies veroorzaakt dan weer uitdroging. Avocado’s met Apeel-beschermlaag behouden daardoor twee keer langer hun kwaliteit en rijpheid”, zegt Michael Schaeman van Apeel Sciences.

Colruyt Group is hiermee de eerste retailer in België en Luxemburg die een dergelijke techniek gebruikt om de houdbaarheid van een product te verlengen.

Avocado in een jasje van schil, pitten en fruitpulp

De plantaardige ‘tweede schil’ van Apeel is kleurloos, geurloos en smaakloos en benut de troeven van de natuur. Ze wordt namelijk gemaakt van bestanddelen die je in alle fruit en groenten terugvindt: plant-afgeleide moleculen, zoals lipiden en glycerolipiden, die van nature aanwezig zijn in de schil, pitten en fruitpulp. De beschermlaag wordt aangebracht op de avocado’s om zo de houdbaarheid te verlengen en voedselverspilling te verminderen.

Colruyt Group zoekt voortdurend manieren om de kwaliteit van haar producten te verbeteren en klanten nog beter te bedienen. “Onze R&D&I-afdeling zoekt actief naar technologieën en innovatiesdie een positieve impact hebben op de houdbaarheid en kwaliteit van onze producten. Dit past binnen onze visie om een duurzaam en kwaliteitsvol assortiment aan te bieden aan onze klanten. De drijfveer voor dit project is dan ook om onze klanten lekkere en kwaliteitsvolle avocado’s aan te bieden waar ze langer van kunnen genieten”, zegt Jan Schockaert, afdelingshoofd aankoop fruit.

Houdbaarheid maal 2

Met de plantaardige beschermlaag van Apeel blijven de avocado’s tot dubbel zo lang eetrijp. “Een eetrijpe avocado met zo’n ’tweede schil’ blijft een week langer lekker en smeuïg, zo blijkt onze tests.Door de houdbaarheid te verlengen zullen er minder avocado’s weggegooid worden. Op die manier werken we aan minder voedselverspilling bij onze klanten thuis”, aldus Jan Schockaert.

De avocado’s met de extra beschermlaag zijn vanaf vandaag te koop in de winkels van Colruyt Laagste Prijzen. Je kan ze herkennen aan de Apeel-sticker op de avocado zelf.

Colruyt Group bekijkt of deze technologie ook toegepast zal worden op andere fruit- of groentesoorten.

Via de volgende link kunt u afbeeldingen downloaden: downloaden

Over Colruyt Group

Colruyt Group is actief in de distributie van voedingswaren en non-food in België, Frankrijk en Luxemburg, met meer dan 600 eigen winkels en ongeveer 580 aangesloten winkels. In België gaat het om Colruyt, OKay, Bio-Planet, Cru, Dreamland, Dreambaby, Fiets! en de geaffilieerde winkels Spar en Spar Compact. In Frankrijk zijn er naast Colruyt-winkels ook geaffilieerde winkels van Coccinelle, Coccimarket en Panier Sympa. De groep is meerderheidsaandeelhouder van de keten die ZEB, ZEB For Stars, The Fashion Store en PointCarré omvat. Solucious levert foodservice- en retailproducten aan professionele klanten in België (ziekenhuizen, kmo’s, horeca,…). De overige activiteiten omvatten de verdeling van brandstoffen in België (DATS 24), print en document management oplossingen (Symeta en Joos Hybrid) en productie van groene energie (Eoly). De groep telt meer dan 30.000 medewerkers en realiseerde in 2019/20 een omzet van EUR 9,5 miljard. Colruyt is genoteerd op Euronext Brussel (COLR) onder ISIN-nr. BE0974256852