Colruyt Group Foundation: bedrijfsstichting Colruyt Group verbreedt focus aanzienlijk

‘Empowerment’ als rode draad doorheen alle 29 projecten

Woensdag 25 september 2024

De bedrijfsstichting van Colruyt Group, vroeger gekend als Collibri Foundation, breidt haar invulling en activiteiten uit. Binnen het omgedoopte Colruyt Group Foundation blijven (vormings)projecten met jongeren dé belangrijkste focus, en wordt de positieve bijdrage nu verbreed naar goede doelen die werken rond gezonde voeding en duurzame landbouw. Op die manier wordt nog nauwer aangesloten bij de duurzaamheidsthema’s van Colruyt Group zelf. Met een nieuwe naam, een versterkt team, hogere budgetten én een nieuwe innovatieve aanpak om klanten ook meer te betrekken via het bestaande spaarprogramma in de Xtra-app, ontplooit Colruyt Group Foundation zich nu met nog meer ambitie en inzet als één van de grootste bedrijfsstichtingen van ons land. In het bijgevoegde persdossier vindt u een pak extra informatie terug.

Nog beter aansluiten bij de sterktes van Colruyt Group

Collibri Foundation werd zo’n 20 jaar geleden opgericht als bedrijfsstichting van Colruyt Group met een duidelijke missie: jongeren in kwetsbare omgevingen meer kansen bieden op een geslaagde toekomst, zowel in België als in andere landen waar Colruyt Group duurzaam inkoopt via zijn ketenprojecten. Tot op vandaag steunt Collibri Foundation nog altijd 21 projecten. Daar werd in 2023 meer dan een miljoen euro in geïnvesteerd, en meer dan 16.500 jongeren kregen zo meer kansen op een geslaagde toekomst.

Er werd nu beslist om de scope te verbreden. Lisa Colruyt, bestuurder van Colruyt Group Foundation, duidt: “Onze maatschappij heeft te kampen met groeiende uitdagingen. De cijfers van (te) vroege schoolverlaters stijgen, maar ook armoede in combinatie met toegang tot gezonde voeding blijft een zeer actueel thema in ons land. Landbouwers staan steeds meer onder druk. Met Colruyt Group willen we daar elke dag een verschil maken, en we vonden het daarom belangrijk om de bijdrage van de bedrijfsstichting dan ook te verbreden. Op die manier sluiten we nog beter aan bij deduurzaamheidsdoelstellingen van de groep en kunnen we ook bogen op de kennis, het netwerk en de infrastructuur die al binnen Colruyt Group bestaan.” Er werd voor een naamwijziging gegaan, die gaat gepaard gaat met een nieuw logo en een nieuwe website.

Nieuwe dynamiek: nieuwe thematieken en nieuwe projecten in België en daarbuiten

Vanaf oktober 2024 komen er 8 nieuwe Belgische projecten bij en zullen in totaal 29 initiatieven gesteund worden via de foundation: van projecten die nog in opstart zijn tot deze die zich in een iets meer matuur stadium bevinden. Colruyt Group neemt het engagement om hiervoor voortaan jaarlijks 5 miljoen euro uit te trekken – meer dan een verdubbeling van het huidige budget – wat de bedrijfsstichting meteen tot één van de grootste van ons land maakt. Er wordt heel concreet rond 3 thema’s gewerkt:

• Jongeren ondersteunen om op eigen benen te staan blijft de kern van de activiteiten van Colruyt Group Foundation. Daarvoor worden al meer dan 20 jaar opleidingsprojecten gesteund die gericht zijn op twee belangrijke factoren voor toekomstig succes: professionele integratie en de ontwikkeling van (wereld)burgerschap. Debateville en Odyssée bevinden zich binnen die categorie, en de bestaande samenwerkingenmet organisaties zoals Sport2Be worden verdergezet.
  • Ook initiatieven die focussen op duurzame landbouw in België en de landen waar Colruyt Group ketenprojecten heeft, kunnen in toenemende mate rekenen op de steun van Colruyt Group Foundation. Zo zet Regenacterre zich in om landbouwers te ondersteunen die meer duurzame activiteiten willen toepassen. Ook Boerennatuur is een nieuwe naam in deze categorie.
  • De focus wordt daarnaast uitgebreid naar de steun voor projecten die toegang tot en bewustmaking over gezonde voeding voor kwetsbare gezinnen mogelijk maken. Zo zorgen onder andere Foodsavers en Enchanté voor die belangrijke opdracht, met een duwtje in de rug van de bedrijfsstichting van Colruyt Group. Meer informatie in het bijgevoegde persdossier.

‘Empoweren’ van de verschillende betrokken partijen, voor de lange termijn

De samenwerking met de verschillende aangesloten vzw’s is voor de lange termijn: Colruyt Group Foundation investeert voor minstens 3 jaar, zodat het project de tijd krijgt om te groeien en de evolutie kan gemeten worden. Er wordt ook veel verder gegaan dan enkel financiële steun: de begeleiding is minstens even belangrijk. Zo zijn er medewerkers van Colruyt Group die zich actief inzetten om een mentorship aan te bieden aan bijvoorbeeld de jongeren binnen de projecten.

Een cruciale rode draad doorheen alle projecten is namelijk het empoweren van mensen. Lisa Colruyt: “We willen mensen echt in hun kracht zetten om een betekenisvolle bijdrage te leveren tot een meer duurzame toekomst. Doel is dat ze hun potentieel ontwikkelen en in hun omgeving voor positieve verandering zorgen. En dat gaat niet enkel over de vzw’s van de foundation en hun stakeholders zelf. Het gaat voor Colruyt Group ook over het betrekken van onze eigen medewerkers, leveranciers én zelfs de klanten van de winkels van Colruyt Group”.

Klanten actief betrekken via het Xtra-spaarprogramma

Er werd grondig nagedacht om klanten van de Colruyt Group formules nauwer te betrekken bij de activiteiten van de stichting. Daarvoor wordt het bestaande spaarprogramma ingeschakeld, waarbij klanten via de Xtra-app hun Eco-score-spaarpunten vanaf dit najaar zullen kunnen inzetten ter ondersteuning van enkele van de Belgische projecten binnen de stichting.

Lisa Colruyt: “Op die manier verhogen we de betrokkenheid van onze klanten, en krijgen die vzw’s een duwtje in de rug door extra visibiliteit. Ook dat past in onze missie om klanten bewust duurzame keuzes te laten maken”.

In het bijgevoegde document vindt u een uitgebreid persdossier over de lancering van Colruyt Group Foundation terug:

FINAAL_Persdossier lancering Colruyt Group Foundation_NL (1).pdf 2 MB